Voedingsproducenten “verleiden” kinderen via online games | RetailDetail

Voedingsproducenten “verleiden” kinderen via online games

Voedingsproducenten “verleiden” kinderen via online games

Online spelletjes zijn voor voedingsproducenten een efficiëntere én goedkopere manier dan tv-spots om kinderen naar hun producten te lokken, zo blijkt uit een studie van Australische en Nieuw-Zeelandse universiteiten.

"Gevaarlijker" dan tv-reclame

De tijger van Kellogg's die de kindjes baseball leert spelen, Nestlé dat hen Angry Birds in een ontbijtkom laat mikken of Paula de Koe (van Dr. Oetker) die hen rondleidt op haar gekke boerderij. Het lijken onschuldige online spelletjes, maar ze zijn "gevaarlijker dan tv-reclame". Tot dat besluit komen Australische en Nieuw-Zeelandse onderzoekers.

 

De onderzoekers lieten 477 kinderen tussen 5 en 8 jaar oud het spelletje Froot Loops (foto) spelen, waarbij cornflakes méér punten opleveren dan een stuk fruit. En wat bleek? Na afloop koos 65% van de kinderen de Froot Loops als favoriete ontbijt. Bij kinderen die het spelletje niet speelden, was dat maar 35%. In Mexico werd eerder al een vergelijkbaar onderzoek gedaan, toen met koekjes van Oreo: ook dan koos 65% van de kinderen die dit spel speelden, vervolgens een Oreo-koekje uit een heel assortiment snacks.

 

"Het werkt beter dan televisiereclames", zegt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam: "Die zijn na 20 seconden voorbij, op internet wordt een kind veel langer vastgehouden."

 

Kritische stemmen vanuit gezondheidshoek

In gezondheidskringen gaan dan ook steeds meer stemmen op om paal en perk te spellen tegen deze "verborgen verleiders". Jaap Seidell: "Het is voor producenten van ongezond voedsel nog goedkoper ook. Gesponsorde spelletjes, aanbiedingen via sociale media, het komt allemaal voorbij."

 

Ook onderzoeker Tim Smits van de KU Leuven denkt er zo over: "Het is een standaard effect. Kinderen associëren plezier met ¬Kellogg's en hebben dus meer zin in ontbijtgranen. Toen een collega van mij kinderen een interview toonde met een voetballer die het gezicht was van een chips merk, had iedereen daarna ook meer zin in chips", klinkt het in Het Nieuwsblad. "Omdat ouders op dergelijke vormen van reclame weinig impact hebben, is het vooral aan de overheid om strenge regels op te leggen", aldus nog Smits.

 

In de Europese Unie heeft 59% van de kinderen tussen 9 en 16 jaar een account op een sociaal netwerk. Juist die leeftijdscategorie blijkt extra gevoelig voor reclame via sociale media. Wat hun vrienden leuk of lekker vinden, moeten ze ook hebben. Bovendien zijn ze nog niet goed in staat om onderscheid te maken tussen reclame en realiteit: op televisie is die grens duidelijk zenders zijn verplicht met reclameblokken te werken maar op het internet, en al zeker in games, is die grens veel vager, zo waarschuwen de onderzoekers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.