Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren | RetailDetail

Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren

Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-378367333/stock-photo-unhealthy-food-concept-sugar-in-carbonated-drinks-high-amount-of-sugar-in-beverages.html?src=liwY7WhQvfKleOepAoIV7Q-1-53

De Belgische voedingssector wil samen met de regering werk maken van verbeterde voeding. Daarbij stelt ze als doel om de calorie-inname van de Belg met 5% terug te dringen, door de hoeveelheid vet of suikers terug te dringen.

Volgend jaar eerste evaluatie

Het plan-van-aanpak werd per productcategorie ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende betrokken sectoren, in samenspraak met de FOD Volksgezondheid. De doelstelling is in vergelijking met 2012 de calorie-inname met vijf procent terug te dringen en waar mogelijk de samenstelling van producten te verbeteren.

 

Volgend jaar wordt er al een eerste evaluatie gemaakt van de afgelopen vijf jaren. Afhankelijk van die evaluatie zullen er nieuwe doelstellingen gesteld worden voor 2020. “Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen als het om gezonde, evenwichtige voeding gaat: elke burger maar ook de overheid en de industrie. Ik dank de Belgische voedingssector voor hun engagement. Dit convenant is een belangrijke stap voor ons algemeen plan van aanpak dat we samen met de deelstaten uitwerken”, aldus minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, aan Belga.

 

Doelstellingen per productcategorie

Daarbij werden voor verschillende productcategorieën ook verschillende doelstellingen neergeschreven. Zo moet de suikerinhoud in frisdranken tegen 2020 met 10% dalen, terwijl er bij ontbijtgranen wordt gemikt op 4% minder suikers, 5% meer vezels en 8,5% meer volkoren. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van kleinere porties.

 

De eerste onderhandelingen van het akkoord dateren al van 2012. In 2009 werd ook al een akkoord gesloten rond de vermindering van het zoutgehalte in voeding. Daardoor is de consumptie van zout sindsdien al met 10% gedaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top