Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren

Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-378367333/stock-photo-unhealthy-food-concept-sugar-in-carbonated-drinks-high-amount-of-sugar-in-beverages.html?src=liwY7WhQvfKleOepAoIV7Q-1-53

De Belgische voedingssector wil samen met de regering werk maken van verbeterde voeding. Daarbij stelt ze als doel om de calorie-inname van de Belg met 5% terug te dringen, door de hoeveelheid vet of suikers terug te dringen.

Volgend jaar eerste evaluatie

Het plan-van-aanpak werd per productcategorie ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende betrokken sectoren, in samenspraak met de FOD Volksgezondheid. De doelstelling is in vergelijking met 2012 de calorie-inname met vijf procent terug te dringen en waar mogelijk de samenstelling van producten te verbeteren.

 

Volgend jaar wordt er al een eerste evaluatie gemaakt van de afgelopen vijf jaren. Afhankelijk van die evaluatie zullen er nieuwe doelstellingen gesteld worden voor 2020. “Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen als het om gezonde, evenwichtige voeding gaat: elke burger maar ook de overheid en de industrie. Ik dank de Belgische voedingssector voor hun engagement. Dit convenant is een belangrijke stap voor ons algemeen plan van aanpak dat we samen met de deelstaten uitwerken”, aldus minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, aan Belga.

 

Doelstellingen per productcategorie

Daarbij werden voor verschillende productcategorieën ook verschillende doelstellingen neergeschreven. Zo moet de suikerinhoud in frisdranken tegen 2020 met 10% dalen, terwijl er bij ontbijtgranen wordt gemikt op 4% minder suikers, 5% meer vezels en 8,5% meer volkoren. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van kleinere porties.

 

De eerste onderhandelingen van het akkoord dateren al van 2012. In 2009 werd ook al een akkoord gesloten rond de vermindering van het zoutgehalte in voeding. Daardoor is de consumptie van zout sindsdien al met 10% gedaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top