Voedingswinkels goed voor 3,4 miljoen m² winkelruimte in ons land | RetailDetail

Voedingswinkels goed voor 3,4 miljoen m² winkelruimte in ons land

Voedingswinkels goed voor 3,4 miljoen m² winkelruimte in ons land

Terwijl alle Belgische superettes, supermarkten en hypermarkten samen in 2005 nog 2,9 miljoen m² in beslag namen, was dat in 2010 gestegen tot 3,4 miljoen m². Er kwam de voorbije vijf jaar ruim 470.000 m² winkeloppervlakte bij. Die stijging komt volledig op naam van de super- en hypermarkten, want de superettes zagen hun oppervlakte met 2% dalen.

Superettes in opmars in grote(re) steden

Tussen 2005 en 2010 is het aantal superettes in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met liefst 47% toegenomen (van 90 naar 132), terwijl hun aantal in Vlaanderen en Wallonië blijft afnemen (respectievelijk -8% en -3%), zo stelt de statistische dienst van de federale overheid in haar nieuwste studie over de voedingssector in zelfbediening.

 

Toch is dit geen Brussels maar eerder een (groot)stedelijk fenomeen, blijkt uit de detailanalyse. Sinds enkele jaren neemt het aantal superettes in de meeste Belgische grote steden namelijk opnieuw toe. Zij lijken daar steeds meer de plaats in te nemen van de traditionele buurtwinkels: tussen 2005 en 2010 steeg het aantal superettes in Antwerpen van 38 naar 51, in Gent van 23 naar 31, in Luik van 19 naar 24, in Charleroi van 11 naar 14 en in Namen van 12 naar 16.

 

Vooral tweeverdieners onder tijdsdruk spreiden hun aankopen over meerdere keren per week, voor en na de kantooruren en in winkels dicht bij hun woning of bedrijf. Daar spelen de moderne buurtwinkels in zelfbediening - veelal franchisezaken in samenwerking met de grote ketens - prima op in, aldus nog de FOD Economie.

 

10% minder winkeloppervlakte in Brussel, 10 % méér in de rest van het land

Het aantal super- en hypermarkten in het Waalse en Vlaamse Gewest is tussen 2005 en 2010 wel toegenomen. Eind 2010 telde Vlaanderen 1.508 supermarkten, goed voor 1.425.375 m² verkoopoppervlakte, en 48 hypermarkten, goed voor een slordige 295.500 m². In Wallonië waren er 896 supermarkten (898.950 m²) en 36 hypermarkten (282.775 m²), terwijl de Brusselaars het moesten stellen met 144 supermarkten en 8 hypermarkten.

 

De gemiddelde oppervlakte van alle voedingswinkels samen nam zowel in Vlaanderen als in Wallonië met iets meer dan 10% toe in die periode, terwijl de gemiddelde oppervlakte in het Brusselse Gewest met iets meer dan 10% afnam. Om u een idee te geven: de 267.605 m² winkeloppervlakte die er alleen al in Vlaanderen de voorbije vijf jaar bijkwam, komt overeen met 53 voetbalvelden extra.

 

Nog goed om te weten: de provincie Antwerpen telt met 593 superettes, super- en hypermarkten de meeste voedingszaken in zelfbediening, gevolgd door Oost-Vlaanderen (503) en West-Vlaanderen (467). De provincie Luxemburg is de hekkensluiter met 118 van dergelijke winkels.

 

Goed en slecht nieuws

De toename van het aantal winkels mag dan al goed nieuws zijn voor de consument, voor de sector zelf heeft de medaille ook een keerzijde. Als de totale winkeloppervlakte sneller stijgt dan de omzet, gaat het bergaf met de rendabiliteit

 

"Het klopt dat de rendabiliteit nu minder hoog is dan tien jaar geleden", bevestigt Luc Ardies van Unizo in De Standaard. De nettowinst bedraagt gemiddeld hooguit 2 tot 2,5 procent van de omzet. Volgens Peter Vandenberghe van handelsfederatie Comeos is zelfs dat cijfer nog te hoog gegrepen: "Op een winkelkar met 50 euro aan producten verdient een winkelier vaak niet meer dan 75 cent", stelt hij, wat snel gerekend neerkomt op een rendabiliteit van nauwelijks 1,5 procent.

 

Toch zien ze de toestand bij Comeos niet zo negatief in: de toename van de winkeloppervlakte "bewijst dat de Belgische winkeliers tegemoetkomen aan de behoeften van de klant. De concurrentie werkt goed. De Belg staat bekend als iemand die zich niet beperkt tot één enkele winkelketen, en dat merk je. Het Belgische winkellandschap is gezonder dan dat in Nederland, waar de prijzen weliswaar lager liggen, maar de grote ketens de kleintjes wegconcurreren."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top