Voedselscan-app Yuka landt in België

Foto: Shutterstock

De app Yuka, waarmee je van 450.000 voedingsproducten de etiketten kunt scannen, is vanaf nu ook in België beschikbaar. In Frankrijk helpt de applicatie al 9 miljoen gebruikers bewuster en gezondere voeding kiezen.

 

9 miljoen gebruikers

Yuka, een Franse smartphone-app om de ingrediënten van producten te controleren, heeft de kaap van 9 miljoen gebruikers overschreden. Dat viert de Franse app meteen met een Belgische lancering: na een aantal weken testen met een beperkte groep van 250 gebruikers, is de applicatie nu ook in België gratis te downloaden. Yuka is er zowel in het Frans als in het Engels – vooral voor Nederlandstalige gebruikers – beschikbaar.


“De bedoeling van die voorbereidende periode was om zoveel mogelijk huismerkproducten van Belgische supermarkten en lokale merken toe te voegen”, legt medeoprichter Julie Chapon uit in La Libre. Yuka heeft op dit moment zo’n 450.000 voedingswaren en 150.000 cosmeticaproducten in zijn databank.

 

Weten wat we eten

De app ontstond in 2017 toen één van de oprichters op zoek ging naar gezonde kindervoeding in de supermarkten. Het ontcijferen van de productetiketten en de nutritionele info op de verpakkingen bleek echter een flinke opgave te zijn. Met Yuka willen de ondernemers mensen daarom helpen decoderen en begrijpen wat ze eten: de app scoort alle producten voor 60% op basis van de voedingswaarden (zoals zout- en suikerpercentage), voor 30% op de aanwezigheid van toegevoegde stoffen en voor 10% of iets biologisch is. Het resultaat is een kleurenscore, van rood tot groen.


Alle gebruikte data komt van de verpakkingen zelf, maken de oprichters zich sterk, en worden door de gebruikers zelf ingegeven. Zo wordt de app constant geactualiseerd en waar nodig gecorrigeerd. Al beseft Chapon dat er nog steeds fouten in kunnen sluipen. Daarom is er nog een automatisch correctiesysteem, dat eventuele onregelmatigheden opspoort. Bij nieuwe producten worden gebruikers bovendien gevraagd om een foto van het etiket bij te voegen. Sinds een halfjaar kunnen de merkproducenten en retailers ook zelf hun producten opladen in het systeem.