Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s | RetailDetail

Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s

Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s
Shutterstock

CEO Wouter Kolk van supermarktketen Albert Heijn hoopt volgend jaar al te kunnen starten met de eerste tests met kassaloze vestigingen van AH To Go. Dat is sneller dan wat hij enkele maanden geleden zelf had voorspeld.

Bezoek aan Silicon Valley

Kolk liet in februari al verstaan dat Albert Heijn, in navolging van Amazon, ook werk maakt van een supermarkt zonder kassa’s. Toen was er sprake van eerste tests ‘binnen enkele jaren’, maar ondertussen klinkt de topman al een stuk ambitieuzer. “Ik hoop dat we volgend jaar de eerste AH To Go-winkels zonder kassa kunnen testen”, aldus Kolk aan De Telegraaf. “We testen bewust bij AH To Go. Daar is de snelheid van betaling het belangrijkst. Maar bij succes zal het ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar komen.”

 

Om in contact te komen met andere innovaties is Kolk onlangs ook naar Silicon Valley geweest, waar hij Facebook, Google, LinkedIn en enkele startups bezocht. “We praten geregeld met deze bedrijven over allerlei zaken. Het is fijn daar op bezoek te gaan en met hun knapste koppen te spreken over hoe je bijvoorbeeld vernieuwing en innovatie in je bedrijf organiseert.”

 

Supermarkt van de toekomst

Albert Heijn viert dit jaar zijn 130-jarig bestaan en in dat kader wil het ook naar de toekomst kijken en een blik werpen op de supermarkt van 2025. Daarvoor schakelde het heel wat experts in, maar vroeg het ook aan de consument om mee te denken.  “De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien”, zegt Kolk. “Ze kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. Beleving, gemak en snelheid zijn de trends. Er gebeurt straks wat jij wilt. Technologie gaat een grote rol spelen.”

 

Verschillende generaties blijken dan ook heel andere zaken te verwachten van hun supermarkt. Millennials willen vooral een belevingssupermarkt, waarbij de fysieke winkel vooral dient als ontmoetingsplaats. 65-plussers mikken dan weer meer op kleine buurtsupermarkten, die snel op lokale versbehoeften inspelen. Beide groepen zijn het er wel over eens dat er veel aandacht moet gaan naar duurzaamheid en gezond leven.

 

Volgens Kolk zal vers steeds belangrijker worden en worden verse producten in de toekomst veel meer lokaal geteeld. De afstand van de groei van de producten tot de winkel wordt kleiner. “Voedsel uit verre landen halen wordt minder gangbaar.” Natuurlijk zal online ook een steeds grotere rol gaan spelen. “Hoe sterk het echter groeit, durf ik niet te zeggen. Klanten blijven winkels belangrijk vinden. Ik denk dat de supermarkt in 2025 een bron wordt van advies en inspiratie op het gebied van voedsel”, besluit Kolk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.