Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang
Shutterstock

Voor het eerst in anderhalf jaar is de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev er in geslaagd om het verkochte volume op te drijven. Dat had het onder andere te danken aan succes in Zuid-Afrika, waar het na de overname van SABMiller actief werd.

Hogere prijzen

In het tweede kwartaal ging de omzet van AB InBev er met 5 procent op vooruit naar 14,2 miljard dollar (12 miljard euro). Daarmee doet het beter dan de verwachtingen, want analisten gingen uit van een groei van slechts 3,7 procent.

 

Ook het verkochte volume steeg met 1 procent naar 158 miljoen hectoliter. Daarbij springen vooral de prestaties in Zuid-Afrika, Mexico en Australië in het oog. In Zuid-Afrika, waar AB InBev actief werd sinds de overname van SABMiller, steeg de omzet ten opzichte van een jaar eerder zelfs met 13,4 procent.

 

Niet enkel het hogere volume heeft bijgedragen aan de omzetgroei. Ook de hogere prijzen voor de bieren zorgden voor meer omzet, vooral omdat AB InBev meer inzet op bieren die het in een hoger segment, en dus tegen een hogere prijs, in de markt zet. Zo wordt Stella Artois in heel wat landen als premium bier aangeprezen.

 

Terugval in Brazilië en Verenigde Staten

Dankzij de hogere omzet en synergievoordelen door de overname van SABMiller van 335 miljoen dollar (286 miljoen euro) steeg ook de EBITDA met 11,8 procent naar 5,4 miljard dollar (4,6 miljard euro). De winst per aandeel daalde wel van 1,06 dollar naar 0,95 dollar omwille van negatieve wisselkoerseffecten in Zuid-Amerika.

 

Ondanks het positieve eindresultaat, presteert AB InBev niet overal even goed. Zo daalde in de Verenigde Staten de omzet met 0,2 procent en viel ook het marktaandeel terug ten opzichte van een jaar eerder. In de VS komen vooral Budweiser en Bud Light onder druk te staan, omdat steeds meer consumenten de stap naar high-end merken zetten.

 

Ook in Brazilië daalde de omzet met 3,8 procent en het volume met 1,3 procent. Daarmee deed het wel beter dan de sector, waar het volume met 2,7 procent daalde. Dat is het gevolg van de “turbulente politieke en macro-economische omgeving die tot een hoge werkloosheidsgraad en een laag consumentenvertrouwen leidt”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top