Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang | RetailDetail

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang
Shutterstock

Voor het eerst in anderhalf jaar is de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev er in geslaagd om het verkochte volume op te drijven. Dat had het onder andere te danken aan succes in Zuid-Afrika, waar het na de overname van SABMiller actief werd.

Hogere prijzen

In het tweede kwartaal ging de omzet van AB InBev er met 5 procent op vooruit naar 14,2 miljard dollar (12 miljard euro). Daarmee doet het beter dan de verwachtingen, want analisten gingen uit van een groei van slechts 3,7 procent.

 

Ook het verkochte volume steeg met 1 procent naar 158 miljoen hectoliter. Daarbij springen vooral de prestaties in Zuid-Afrika, Mexico en Australië in het oog. In Zuid-Afrika, waar AB InBev actief werd sinds de overname van SABMiller, steeg de omzet ten opzichte van een jaar eerder zelfs met 13,4 procent.

 

Niet enkel het hogere volume heeft bijgedragen aan de omzetgroei. Ook de hogere prijzen voor de bieren zorgden voor meer omzet, vooral omdat AB InBev meer inzet op bieren die het in een hoger segment, en dus tegen een hogere prijs, in de markt zet. Zo wordt Stella Artois in heel wat landen als premium bier aangeprezen.

 

Terugval in Brazilië en Verenigde Staten

Dankzij de hogere omzet en synergievoordelen door de overname van SABMiller van 335 miljoen dollar (286 miljoen euro) steeg ook de EBITDA met 11,8 procent naar 5,4 miljard dollar (4,6 miljard euro). De winst per aandeel daalde wel van 1,06 dollar naar 0,95 dollar omwille van negatieve wisselkoerseffecten in Zuid-Amerika.

 

Ondanks het positieve eindresultaat, presteert AB InBev niet overal even goed. Zo daalde in de Verenigde Staten de omzet met 0,2 procent en viel ook het marktaandeel terug ten opzichte van een jaar eerder. In de VS komen vooral Budweiser en Bud Light onder druk te staan, omdat steeds meer consumenten de stap naar high-end merken zetten.

 

Ook in Brazilië daalde de omzet met 3,8 procent en het volume met 1,3 procent. Daarmee deed het wel beter dan de sector, waar het volume met 2,7 procent daalde. Dat is het gevolg van de “turbulente politieke en macro-economische omgeving die tot een hoge werkloosheidsgraad en een laag consumentenvertrouwen leidt”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.