Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang
Shutterstock

Voor het eerst in anderhalf jaar is de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev er in geslaagd om het verkochte volume op te drijven. Dat had het onder andere te danken aan succes in Zuid-Afrika, waar het na de overname van SABMiller actief werd.

Hogere prijzen

In het tweede kwartaal ging de omzet van AB InBev er met 5 procent op vooruit naar 14,2 miljard dollar (12 miljard euro). Daarmee doet het beter dan de verwachtingen, want analisten gingen uit van een groei van slechts 3,7 procent.

 

Ook het verkochte volume steeg met 1 procent naar 158 miljoen hectoliter. Daarbij springen vooral de prestaties in Zuid-Afrika, Mexico en Australië in het oog. In Zuid-Afrika, waar AB InBev actief werd sinds de overname van SABMiller, steeg de omzet ten opzichte van een jaar eerder zelfs met 13,4 procent.

 

Niet enkel het hogere volume heeft bijgedragen aan de omzetgroei. Ook de hogere prijzen voor de bieren zorgden voor meer omzet, vooral omdat AB InBev meer inzet op bieren die het in een hoger segment, en dus tegen een hogere prijs, in de markt zet. Zo wordt Stella Artois in heel wat landen als premium bier aangeprezen.

 

Terugval in Brazilië en Verenigde Staten

Dankzij de hogere omzet en synergievoordelen door de overname van SABMiller van 335 miljoen dollar (286 miljoen euro) steeg ook de EBITDA met 11,8 procent naar 5,4 miljard dollar (4,6 miljard euro). De winst per aandeel daalde wel van 1,06 dollar naar 0,95 dollar omwille van negatieve wisselkoerseffecten in Zuid-Amerika.

 

Ondanks het positieve eindresultaat, presteert AB InBev niet overal even goed. Zo daalde in de Verenigde Staten de omzet met 0,2 procent en viel ook het marktaandeel terug ten opzichte van een jaar eerder. In de VS komen vooral Budweiser en Bud Light onder druk te staan, omdat steeds meer consumenten de stap naar high-end merken zetten.

 

Ook in Brazilië daalde de omzet met 3,8 procent en het volume met 1,3 procent. Daarmee deed het wel beter dan de sector, waar het volume met 2,7 procent daalde. Dat is het gevolg van de “turbulente politieke en macro-economische omgeving die tot een hoge werkloosheidsgraad en een laag consumentenvertrouwen leidt”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top