Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen

Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen
Shutterstock

Supermarktketen Vomar is weer klaar om nieuwe vestigingen te openen, nadat alle huidige winkels werden omgebouwd naar een nieuwe formule. De komende drie jaar moeten er vijftien de deuren openen.

Meer omzet, meer volume

De voorbije jaren was er geen geld om nieuwe vestigingen te openen, omdat er ongeveer 50 miljoen euro werd geïnvesteerd in de uitrol van een nieuwe formule. Winkelverbouwingen, nieuwe systemen en prijsverlagingen moesten de discountketen terug op het juiste pad brengen.

 

Die nieuwe formule is alvast een succes, want volgens onderzoeksbureau Nielsen is Vomar met een omzetgroei van meer dan 7% de snelst groeiende supermarktketen van Nederland. De prijzen bij de keten daalden nochtans gemiddeld met 7%, wat wil zeggen dat het volume met maar liefst 15% steeg het voorbije jaar.

 

“We hadden twee grote problemen”, zegt directeur Aart Van Haren. “We verloren klanten. En de klanten die nog kwamen waren vaker mandjesklanten die 's avonds nog even de vergeten kruidenmix kwamen halen. Dat is een sluipmoordenaar.”

 

Terug naar oude succesformule

Daarom besloot Vomar terug te grijpen naar de oudere formule, waarbij het een echte discounter was zoals Lidl en Aldi. Dat imago had het de voorbije jaren wat verloochend, waardoor het stilaan steeds meer klanten kwijtspeelde.

 

Naast lagere prijzen, die bij duizend producten nu worden vergeleken met die van de harddiscounters, werd ook het assortiment verkleind met meer dan 3.500 producten. Er werden ook een aantal processen geautomatiseerd en op het hoofdkantoor verdwenen er twintig banen. Zo moeten de kleinere marges toch meer winst kunnen opleveren.

 

Omdat die nieuwe (oude) formule duidelijk aanslaat, ziet Vomar nu ruimte om opnieuw te investeren in nieuwe winkels. “Je kunt dat ook zien als een inhaalrace”, zegt Van Haren. “We rijden al een paar jaar met de handrem erop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top