Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen

Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen
Shutterstock

Supermarktketen Vomar is weer klaar om nieuwe vestigingen te openen, nadat alle huidige winkels werden omgebouwd naar een nieuwe formule. De komende drie jaar moeten er vijftien de deuren openen.

Meer omzet, meer volume

De voorbije jaren was er geen geld om nieuwe vestigingen te openen, omdat er ongeveer 50 miljoen euro werd geïnvesteerd in de uitrol van een nieuwe formule. Winkelverbouwingen, nieuwe systemen en prijsverlagingen moesten de discountketen terug op het juiste pad brengen.

 

Die nieuwe formule is alvast een succes, want volgens onderzoeksbureau Nielsen is Vomar met een omzetgroei van meer dan 7% de snelst groeiende supermarktketen van Nederland. De prijzen bij de keten daalden nochtans gemiddeld met 7%, wat wil zeggen dat het volume met maar liefst 15% steeg het voorbije jaar.

 

“We hadden twee grote problemen”, zegt directeur Aart Van Haren. “We verloren klanten. En de klanten die nog kwamen waren vaker mandjesklanten die 's avonds nog even de vergeten kruidenmix kwamen halen. Dat is een sluipmoordenaar.”

 

Terug naar oude succesformule

Daarom besloot Vomar terug te grijpen naar de oudere formule, waarbij het een echte discounter was zoals Lidl en Aldi. Dat imago had het de voorbije jaren wat verloochend, waardoor het stilaan steeds meer klanten kwijtspeelde.

 

Naast lagere prijzen, die bij duizend producten nu worden vergeleken met die van de harddiscounters, werd ook het assortiment verkleind met meer dan 3.500 producten. Er werden ook een aantal processen geautomatiseerd en op het hoofdkantoor verdwenen er twintig banen. Zo moeten de kleinere marges toch meer winst kunnen opleveren.

 

Omdat die nieuwe (oude) formule duidelijk aanslaat, ziet Vomar nu ruimte om opnieuw te investeren in nieuwe winkels. “Je kunt dat ook zien als een inhaalrace”, zegt Van Haren. “We rijden al een paar jaar met de handrem erop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top