Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen | RetailDetail

Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen

Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen
Shutterstock

Supermarktketen Vomar is weer klaar om nieuwe vestigingen te openen, nadat alle huidige winkels werden omgebouwd naar een nieuwe formule. De komende drie jaar moeten er vijftien de deuren openen.

Meer omzet, meer volume

De voorbije jaren was er geen geld om nieuwe vestigingen te openen, omdat er ongeveer 50 miljoen euro werd geïnvesteerd in de uitrol van een nieuwe formule. Winkelverbouwingen, nieuwe systemen en prijsverlagingen moesten de discountketen terug op het juiste pad brengen.

 

Die nieuwe formule is alvast een succes, want volgens onderzoeksbureau Nielsen is Vomar met een omzetgroei van meer dan 7% de snelst groeiende supermarktketen van Nederland. De prijzen bij de keten daalden nochtans gemiddeld met 7%, wat wil zeggen dat het volume met maar liefst 15% steeg het voorbije jaar.

 

“We hadden twee grote problemen”, zegt directeur Aart Van Haren. “We verloren klanten. En de klanten die nog kwamen waren vaker mandjesklanten die 's avonds nog even de vergeten kruidenmix kwamen halen. Dat is een sluipmoordenaar.”

 

Terug naar oude succesformule

Daarom besloot Vomar terug te grijpen naar de oudere formule, waarbij het een echte discounter was zoals Lidl en Aldi. Dat imago had het de voorbije jaren wat verloochend, waardoor het stilaan steeds meer klanten kwijtspeelde.

 

Naast lagere prijzen, die bij duizend producten nu worden vergeleken met die van de harddiscounters, werd ook het assortiment verkleind met meer dan 3.500 producten. Er werden ook een aantal processen geautomatiseerd en op het hoofdkantoor verdwenen er twintig banen. Zo moeten de kleinere marges toch meer winst kunnen opleveren.

 

Omdat die nieuwe (oude) formule duidelijk aanslaat, ziet Vomar nu ruimte om opnieuw te investeren in nieuwe winkels. “Je kunt dat ook zien als een inhaalrace”, zegt Van Haren. “We rijden al een paar jaar met de handrem erop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.