Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen | RetailDetail

Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen

Vomar denkt weer aan nieuwe vestigingen
Shutterstock

Supermarktketen Vomar is weer klaar om nieuwe vestigingen te openen, nadat alle huidige winkels werden omgebouwd naar een nieuwe formule. De komende drie jaar moeten er vijftien de deuren openen.

Meer omzet, meer volume

De voorbije jaren was er geen geld om nieuwe vestigingen te openen, omdat er ongeveer 50 miljoen euro werd geïnvesteerd in de uitrol van een nieuwe formule. Winkelverbouwingen, nieuwe systemen en prijsverlagingen moesten de discountketen terug op het juiste pad brengen.

 

Die nieuwe formule is alvast een succes, want volgens onderzoeksbureau Nielsen is Vomar met een omzetgroei van meer dan 7% de snelst groeiende supermarktketen van Nederland. De prijzen bij de keten daalden nochtans gemiddeld met 7%, wat wil zeggen dat het volume met maar liefst 15% steeg het voorbije jaar.

 

“We hadden twee grote problemen”, zegt directeur Aart Van Haren. “We verloren klanten. En de klanten die nog kwamen waren vaker mandjesklanten die 's avonds nog even de vergeten kruidenmix kwamen halen. Dat is een sluipmoordenaar.”

 

Terug naar oude succesformule

Daarom besloot Vomar terug te grijpen naar de oudere formule, waarbij het een echte discounter was zoals Lidl en Aldi. Dat imago had het de voorbije jaren wat verloochend, waardoor het stilaan steeds meer klanten kwijtspeelde.

 

Naast lagere prijzen, die bij duizend producten nu worden vergeleken met die van de harddiscounters, werd ook het assortiment verkleind met meer dan 3.500 producten. Er werden ook een aantal processen geautomatiseerd en op het hoofdkantoor verdwenen er twintig banen. Zo moeten de kleinere marges toch meer winst kunnen opleveren.

 

Omdat die nieuwe (oude) formule duidelijk aanslaat, ziet Vomar nu ruimte om opnieuw te investeren in nieuwe winkels. “Je kunt dat ook zien als een inhaalrace”, zegt Van Haren. “We rijden al een paar jaar met de handrem erop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.