Vomar scoort met discountprijzen

Vomar scoort met discountprijzen

Vomar scoort met de discountprijzen van de nieuwe Vomar Rood-formule. De lagere prijzen laten het volume 60 tot 70 procent stijgen en compenseren het verlies van marge.

 

Op niveau harddiscount

Dit verklaart directeur Aart van Haren van Vomar in Het Financieele Dagblad. Volgens hem hebben supermarkten te lang gedacht dat ze een net sinaasappelen voor een euro meer kunnen verkopen dan Lidl. "Wij denken dat de klant dat vandaag al niet meer accepteert. Voor deze producten zijn wij 'rücksichtlos' gaan zitten op de prijzen van harddiscounters en dat levert 60 tot 70 procent volumestijging op."

 

Van Haren zegt dit in een artikel over de voorspelling dat supermarkten naar of de boven- of de onderkant van de markt verschuiven. Klanten willen luxe shoppen of supergoedkoop uit zijn. "Vomar doet dat al. Ik trek vaak een parallel met Duitsland. De helft van de markt is daar harddiscount. Daarnaast zijn er winkels zoals Edeka Zurheide met fantastische assortimenten en een perfecte bediening. Daar tussenin zit nagenoeg niets", aldus Van Haren.

 

Formules moeten kiezen

De Vomar-directeur denkt dat formules duidelijk moeten kiezen. "Als je allebei een beetje doet, heb je een onvoldoende herkenbaar gezicht voor de klant. Dan word je door de hond of de kat gebeten en waarschijnlijk door allebei."

 

Hij wijst op de Vomar Rood-formule, waarvan er inmiddels zeven winkels zijn. Na de testwinkel in Juliana startte Vomar met winkels in Amsterdam en De Meern volgens de nieuwe actieformule waarin rood domineert. Vomar telt in totaal 62 winkels.

 

"We hebben gekozen voor goede verse spullen voor lagere prijzen. Dan moet je genoegen nemen met minder procentuele marge. Dat moet goedgemaakt worden door een volumestijging en die is in die winkels 10 tot 20 procent. We hebben ook kosten verlaagd door service te laten verdwijnen. Je kunt bij ons niet meer terecht voor een stomerijservice of Staatsloten."

 

Trend staat aan begin

Jan-Willem Grievink, hoofddocent new food strategies aan Nyenrode, denkt dat de komende tien tot vijftien jaar de helft van het midden verdwijnt. "Dat kun je bijna uittekenen. We zien dat al een paar jaar gebeuren in de Verenigde Staten en Engeland. Nu begint het ook in Duitsland en Frankrijk. In Nederland staan we pas aan het begin van die trend. Maar hier is het midden nog dominanter en zijn de gevolgen heftiger", stelt Grievink in het artikel.

 

Supermarkten, die in de markt omlaag kunnen, zijn volgens hem naast Vomar ook Nettorama of Dirk van den Broek. Aan de bovenkant zijn er weliswaar ketens als Marqt en Stach bijgekomen, maar dat stelt in volume weinig voor. Jumbo is met zijn foodmarkten al naar boven opgeschoven en Albert Heijn zou met Delhaize ook een ‘lekker eten’-concept kunnen bouwen, meent Grievink.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top