Vondelmolen 150 jaar jong

Vondelmolen 150 jaar jong

Peperkoek oubollig? Nee, wel veelzijdig. Huis van vertrouwen Vondelmolen blijft zijn positieve boodschap uitdragen, stellen algemeen directeur Jo Dekeyzer en productmanager Kris Henderickx.


100% natuurlijk
 

Wat is in feite de essentie van peperkoek?
Peperkoek is een traditioneel product dat iedereen kent. Jongere generaties eten het minder, al hebben ze het wel vaak ooit geproefd en weten ze wat het ongeveer is. De veelzijdigheid van peperkoek kennen ze echter onvoldoende. Daarom willen we dat verhaal nog beter brengen. Peperkoek is een 100% natuurlijk product, dat in het collectieve geheugen gegrift staat als lekker en gezond, en dat in onze streken al tot de Middeleeuwen teruggaat. Onze peperkoek is als Belgisch streekproduct erkend, en dus houden we vast aan de traditionele ingrediënten en bereidingsmethoden. Peperkoek is vetarm en bevat geen cholesterol, maar is wel een bron van vezels. Bovendien bevat het zowel snelle als trage suikers voor wie energie nodig heeft.
 

Hoe innoveert u een traditioneel product?
Peperkoek is zeer veelzijdig. Je kunt het heel goed met veel andere producten combineren. Regelmatig creëren we nieuwe recepten en combinaties met verrassende ingrediënten, zoals de artisanale peperkoek Averbode met honing en walnoten, die zeer goed onthaald is, ook bij mensen die over het algemeen niet zo graag peperkoek eten. Meeromzet zonder kannibalisatie dus. Die Averbode-peperkoek past trouwens perfect in één korf met bier, brood en kaas, die er elk prima mee combineren. Innovatie is er tevens in de verpakkingsvormen, die aangepast zijn aan het type consument: grootverbruiker, sporter, voor in de boekentas en zo meer.
 

Hoe houdt u uw bedrijf vandaag relevant?
In samenwerking met een aantal partners en via sponsoring (bijvoorbeeld in de cyclocross, Plopsa...) zorgen we ervoor dat uiteenlopende doelgroepen peperkoek (her)ontdekken. We investeren ook veel in de winkels met degustatiedagen, on-pack promoties, salespromotoren die ondersteuning bieden op de winkelvloer... Het jongere publiek heeft de voordelen van peperkoek uit het oog verloren. Diëtisten bevelen peperkoek nochtans aan als tussendoortje, omdat je met een relatief beperkt aantal calorieën toekomt tot de volgende maaltijd. Fruit en groenten genieten de voorkeur, maar als kinderen een koek eten, dan liefst peperkoek, zoals ook de Vlaamse minister van onderwijs Hilde Crevits in een omzendbrief aangeeft.
 

Hoge rotatie
 

U verwees al naar het culinaire gebruik...
Met peperkoek kun je bijna eindeloos smaken combineren: foie gras, kaas, gerookte zalm, banaan, confituur... Het kan allemaal. Je kunt peperkoek ook als ingrediënt gebruiken in heel wat gerechten, van klassiekers als stoofvlees en Oost-Vlaamse vlaaien, tot op de barbecue. Op onze website zijn heel wat recepten te vinden, waaronder trouwens regelmatig nieuwe.
 

Is de retail voldoende mee in uw verhaal?
De ene retailer is al wat meer mee dan de andere. Onder het geweld van enkel grote spelers in de koekjes (waar peperkoek meestal ligt) is het niet vanzelfsprekend om je plaats te behouden, laat staan uit te breiden. Het feit dat we een groot trouw publiek hebben en dat wij als grootste Belgische fabrikant de markt terug dynamiseren, helpt wel. De meeste concurrentie is indirect (andere koekjes en tussendoortjes) en concurrenten uit het buitenland bieden toch niet die typisch Belgische peperkoek die wij al bijna een eeuw maken.
 

Hoe beschermt u uw positie in het schap?
Volgens Nielsen biedt ons merk de beste rotatie in de peperkoekcategorie. Dat is te danken aan onze rijke traditie en aan de ondersteuning die we bieden. Dat we ons merk Vondelmolen meer onder de aandacht brengen doet de rotatie nog groeien. We bieden ook producten die perfect geschikt zijn voor de bakkerijafdeling, al dan niet onder ons eigen merk. 
 

Plannen voor 2017
 

In 2017 bestaat Vondelmolen 150 jaar. Dat zal niet onopgemerkt voorbijgaan. "Er zijn heel wat activiteiten gepland," aldus algemeen directeur Jo Dekeyzer en productmanager Kris Henderickx. "De eerste is de Vondelmolen-Kleicross op 26 februari. We zijn al jaren partner van die mooie wielercross en ter gelegenheid van ons jubileum geven we er ook onze naam aan. Op 14 mei geven we iedereen de kans om de mooie omgeving waarin ons bedrijf ligt, te ontdekken met de Vondelmolen-wandeltocht, die aan onze fabriek vertrekt. De rest van de activiteiten is vooral gericht op het danken van iedereen die bijgedragen heeft aan het succes van Vondelmolen: op de eerste plaats het personeel, maar ook de leveranciers, de klanten, de inwoners van Lebbeke en natuurlijk onze vele fans!" Daarover volgt later meer informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top