Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost | RetailDetail

Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Het is ongehoord dat de handelaars moeten opdraaien voor de maaltijdcheques die bij bpost verloren gingen. Dat zeggen Unizo en NSZ in een reactie op het nieuws dat sinds eind november al voor liefst 80.000 euro aan maaltijdcheques spoorloos ‘verdwenen’.

 

De ondernemersorganisaties nemen het niet dat bpost elke verantwoordelijkheid weigert op te nemen, maar wijzen ook unisono de hoge administratiekosten met de vinger.

“Gedupeerde handelaars compenseren”

Unizo eist dat alle betrokkenen bij het systeem, de uitgevers én de postdiensten, hun verantwoordelijkheid opnemen. Ze moeten de gedupeerde handelaars het verlies helpen dragen en compenseren. Dat de handelaars via de post de goedkoopste manier van verzenden verkiezen, noemt Unizo “meer dan normaal” want “de administratiekosten aangerekend door de uitgevers van de cheques aan de handelaars zijn nu al hoog."

 

"Bovendien betalen ze nu al een groot deel van hun winst aan de uitgevers. Als daar nog eens 20 euro per verzending bijkomt, aan twee uitgevers, soms tweemaal per maand, dan is de keuze voor de goedkope verzendingskost vanzelfsprekend”, benadrukt de organisatie.

 

Unizo wil op korte termijn overleg met alle betrokkenen. Komt er geen aanvaardbare oplossing uit de bus, dan moet de overheid ingrijpen, aldus de ondernemersorganisatie.

“Afschaffen, die cheques”

“Van een overheidsbedrijf als bpost mogen handelaars toch een vlekkeloze service verwachten”, sneert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Tegelijkertijd kijkt de ondernemersorganisatie in de richting van de uitgevers van maaltijd- en ecocheques.

 

“Mochten deze bedrijven de kosten voor het ophalen van de cheques drukken, dan zouden dergelijke praktijken niet voorkomen. Al is de meest efficiënte oplossing nog steeds om maaltijd- en ecocheques af te schaffen en de tegenwaarde ervan rechtstreeks aan de werknemer te storten”, herhaalt het NSZ zijn gekende standpunt ter zake.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.