Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Het is ongehoord dat de handelaars moeten opdraaien voor de maaltijdcheques die bij bpost verloren gingen. Dat zeggen Unizo en NSZ in een reactie op het nieuws dat sinds eind november al voor liefst 80.000 euro aan maaltijdcheques spoorloos ‘verdwenen’.

 

De ondernemersorganisaties nemen het niet dat bpost elke verantwoordelijkheid weigert op te nemen, maar wijzen ook unisono de hoge administratiekosten met de vinger.

“Gedupeerde handelaars compenseren”

Unizo eist dat alle betrokkenen bij het systeem, de uitgevers én de postdiensten, hun verantwoordelijkheid opnemen. Ze moeten de gedupeerde handelaars het verlies helpen dragen en compenseren. Dat de handelaars via de post de goedkoopste manier van verzenden verkiezen, noemt Unizo “meer dan normaal” want “de administratiekosten aangerekend door de uitgevers van de cheques aan de handelaars zijn nu al hoog."

 

"Bovendien betalen ze nu al een groot deel van hun winst aan de uitgevers. Als daar nog eens 20 euro per verzending bijkomt, aan twee uitgevers, soms tweemaal per maand, dan is de keuze voor de goedkope verzendingskost vanzelfsprekend”, benadrukt de organisatie.

 

Unizo wil op korte termijn overleg met alle betrokkenen. Komt er geen aanvaardbare oplossing uit de bus, dan moet de overheid ingrijpen, aldus de ondernemersorganisatie.

“Afschaffen, die cheques”

“Van een overheidsbedrijf als bpost mogen handelaars toch een vlekkeloze service verwachten”, sneert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Tegelijkertijd kijkt de ondernemersorganisatie in de richting van de uitgevers van maaltijd- en ecocheques.

 

“Mochten deze bedrijven de kosten voor het ophalen van de cheques drukken, dan zouden dergelijke praktijken niet voorkomen. Al is de meest efficiënte oplossing nog steeds om maaltijd- en ecocheques af te schaffen en de tegenwaarde ervan rechtstreeks aan de werknemer te storten”, herhaalt het NSZ zijn gekende standpunt ter zake.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top