Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Het is ongehoord dat de handelaars moeten opdraaien voor de maaltijdcheques die bij bpost verloren gingen. Dat zeggen Unizo en NSZ in een reactie op het nieuws dat sinds eind november al voor liefst 80.000 euro aan maaltijdcheques spoorloos ‘verdwenen’.

 

De ondernemersorganisaties nemen het niet dat bpost elke verantwoordelijkheid weigert op te nemen, maar wijzen ook unisono de hoge administratiekosten met de vinger.

“Gedupeerde handelaars compenseren”

Unizo eist dat alle betrokkenen bij het systeem, de uitgevers én de postdiensten, hun verantwoordelijkheid opnemen. Ze moeten de gedupeerde handelaars het verlies helpen dragen en compenseren. Dat de handelaars via de post de goedkoopste manier van verzenden verkiezen, noemt Unizo “meer dan normaal” want “de administratiekosten aangerekend door de uitgevers van de cheques aan de handelaars zijn nu al hoog."

 

"Bovendien betalen ze nu al een groot deel van hun winst aan de uitgevers. Als daar nog eens 20 euro per verzending bijkomt, aan twee uitgevers, soms tweemaal per maand, dan is de keuze voor de goedkope verzendingskost vanzelfsprekend”, benadrukt de organisatie.

 

Unizo wil op korte termijn overleg met alle betrokkenen. Komt er geen aanvaardbare oplossing uit de bus, dan moet de overheid ingrijpen, aldus de ondernemersorganisatie.

“Afschaffen, die cheques”

“Van een overheidsbedrijf als bpost mogen handelaars toch een vlekkeloze service verwachten”, sneert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Tegelijkertijd kijkt de ondernemersorganisatie in de richting van de uitgevers van maaltijd- en ecocheques.

 

“Mochten deze bedrijven de kosten voor het ophalen van de cheques drukken, dan zouden dergelijke praktijken niet voorkomen. Al is de meest efficiënte oplossing nog steeds om maaltijd- en ecocheques af te schaffen en de tegenwaarde ervan rechtstreeks aan de werknemer te storten”, herhaalt het NSZ zijn gekende standpunt ter zake.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top