Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Voor 80.000 euro aan 'geïnde' maaltijdcheques ‘verloren’ bij bpost

Het is ongehoord dat de handelaars moeten opdraaien voor de maaltijdcheques die bij bpost verloren gingen. Dat zeggen Unizo en NSZ in een reactie op het nieuws dat sinds eind november al voor liefst 80.000 euro aan maaltijdcheques spoorloos ‘verdwenen’.

 

De ondernemersorganisaties nemen het niet dat bpost elke verantwoordelijkheid weigert op te nemen, maar wijzen ook unisono de hoge administratiekosten met de vinger.

“Gedupeerde handelaars compenseren”

Unizo eist dat alle betrokkenen bij het systeem, de uitgevers én de postdiensten, hun verantwoordelijkheid opnemen. Ze moeten de gedupeerde handelaars het verlies helpen dragen en compenseren. Dat de handelaars via de post de goedkoopste manier van verzenden verkiezen, noemt Unizo “meer dan normaal” want “de administratiekosten aangerekend door de uitgevers van de cheques aan de handelaars zijn nu al hoog."

 

"Bovendien betalen ze nu al een groot deel van hun winst aan de uitgevers. Als daar nog eens 20 euro per verzending bijkomt, aan twee uitgevers, soms tweemaal per maand, dan is de keuze voor de goedkope verzendingskost vanzelfsprekend”, benadrukt de organisatie.

 

Unizo wil op korte termijn overleg met alle betrokkenen. Komt er geen aanvaardbare oplossing uit de bus, dan moet de overheid ingrijpen, aldus de ondernemersorganisatie.

“Afschaffen, die cheques”

“Van een overheidsbedrijf als bpost mogen handelaars toch een vlekkeloze service verwachten”, sneert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Tegelijkertijd kijkt de ondernemersorganisatie in de richting van de uitgevers van maaltijd- en ecocheques.

 

“Mochten deze bedrijven de kosten voor het ophalen van de cheques drukken, dan zouden dergelijke praktijken niet voorkomen. Al is de meest efficiënte oplossing nog steeds om maaltijd- en ecocheques af te schaffen en de tegenwaarde ervan rechtstreeks aan de werknemer te storten”, herhaalt het NSZ zijn gekende standpunt ter zake.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top