Voorjaar valt in het water voor Unilever

FMCG-fabrikant Unilever heeft zijn verwachtingen voor het voorbije kwartaal in het water zien vallen: door de aanhoudende regen in Europa steeg de omzet met 3,3%, terwijl analisten 3,7% groei hadden voorspeld.

 

Opkomende landen blijven groeien

In het afgelopen tweede kwartaal kwam de onderliggende omzet bij Unilever 3,3% hoger uit. Daarmee presteert de producent van onder meer Dove en Knorr iets onder de verwachtingen van analisten, die uitgingen van 3,7% groei. De totale omzet zakte zelfs met 1%, naar 26,1 miljard euro, maar dat kwam volgens Unilever nog door de verkoop van zijn margarine-afdeling vorig jaar.


Het bedrijf beklemtoont wel dat het in de eerste helft van dit jaar op eigen kracht wist te groeien – zonder overnames – met behulp van prijsverhogingen en stijgende volumes. Vooral de ontwikkelende landen dragen sterk bij aan de groei: Unilever zegt volume-aandeel te blijven winnen in Indonesië, de Filippijnen, India en China. De opkomende markten zijn vandaag al goed voor 60% van alle omzet en stegen in het voorbije kwartaal ook nog eens met 7,4%. 

 

Minder ijsjes deze lente

In de mature markten daalde de omzet daarentegen met 1,6%. Het natte voorjaar zou daar veel mee te maken hebben, meent de merkfabrikant die 13% van zijn omzet uit ijsjes haalt. Unilever, met merken als Magnum, Ola en Ben & Jerry’s in portefeuille, voelde er dan ook de gevolgen van dat na twee opeenvolgende warme en zonnige zomers, het afgelopen kwartaal de zon opvallend minder scheen en er drie keer meer regenval was in Europa in april en mei. De huidige hete zomer kan daar evenwel opnieuw verandering in brengen.


Unilever houdt zijn verwachtingen voor het volledige boekjaar intact: de producent voorspelt een onderliggende omzetgroei van 3 à 4%. In 2020 wil de groep een operationele marge van 20% bereiken. In het voorbije kwartaal behaalde het bedrijf een onderliggende operationele winst van ruim 5 miljard euro.