Vragen over Zwitserse connectie Ahold Delhaize | RetailDetail

Vragen over Zwitserse connectie Ahold Delhaize

Vragen over Zwitserse connectie Ahold Delhaize
Shutterstock

Vakbond FNV heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de Zwitserse connectie van Ahold Delhaize, waar het supermarktbedrijf een aantal patenten en merknamen heeft ondergebracht.

Royalty’s

In totaal bevat het Zwitserse dochterbedrijf Ahold Licensing Sàrl ongeveer 350 merknamen en patenten van Ahold Delhaize. Het gaat daarbij voornamelijk over Amerikaanse merknamen, maar ook de merknaam van drogisterijketen Etos is ondergebracht bij het bedrijf.

 

Volgens FNG en de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) haalt Ahold Delhaize daar vooral een groot belastingvoordeel uit, waardoor het te weinig zou afdragen in Nederland en de Verenigde Staten. De winkels in Nederland en de Verenigde Staten moeten immers royalty’s afdragen aan het dochterbedrijf om de merknamen te gebruiken, waardoor de winst van Ahold Delhaize sterk gedrukt wordt. Het is een trucje dat ook door andere bedrijven wordt gebruikt.

 

“Op deze wijze loopt Nederland geld mis voor publieke voorzieningen”, zegt Tuur Elzinga van FNV aan Trouw. “Ahold maakt wel gebruik van onze infrastructuur en ons goed opgeleide personeel. Bij brand komt de brandweer die we met z’n allen betalen. Wij verwachten dat Ahold hieraan bijdraagt door in Nederland belasting te betalen, net als mkb’ers en burgers.”

 

“Geen alternatieve verklaring”

Bij Ahold Delhaize willen ze niet helemaal ingaan op de conclusie van het onderzoek, maar geven ze wel aan dat die niet helemaal klopt. “De gegevens en conclusies in het rapport van Somo laten wij volledig voor hun rekening. Het rapport is gebaseerd op incomplete informatie en informatie die uit context is gehaald”, aldus het supermarktbedrijf.

 

Voor SOMO is het in ieder geval duidelijk dat Ahold Delhaize enkel om belastingtechnische redenen het dochterbedrijf in Zwitserland heeft ondergebracht. Het beschikt echter over te weinig gegevens van het bedrijf om dat te bewijzen. “Het is de enige verklaring die voor ons overblijft. Maar zonder verdere gegevens van de Zwitserse dochters kunnen we het niet aantonen. En Ahold zelf komt ook niet met een alternatieve verklaring”, zegt SOMO-onderzoeker Vincent Kiezebrink.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.