Vrieskou april hakt in Franse wijnoogst | RetailDetail

Vrieskou april hakt in Franse wijnoogst

Vrieskou april hakt in Franse wijnoogst

De vrieskou van eind april heeft zware gevolgen voor een deel van de Franse wijnproductie. Vooral in de regio van de Bordeaux werden de wijngaarden getroffen: de helft van de oogst van dit jaar zou er wel eens verloren kunnen zijn.

350 miljoen flessen minder

De vorstschade verschilt niettemin sterk van aanplant tot aanplant. Sommige druiventelers schatten dat slechts 15 à 30% van hun productie is getroffen, terwijl anderen van een totaalverlies spreken. In een gesprek met Reuters schatte Bernard Farges, het hoofd van het syndicaat van de Bordeaux-wijnen, dat de wijnproductie voor 2017 350 miljoen flessen lager kan uitkomen. De totale schade voor de wijnindustrie, inclusief inkomstendervingen bij de toeleveranciers, raamde hij op 1,1 à 2,2 miljard euro.

 

Naast Bordeaux werden ook andere wijnregio’s getroffen. Het gaat onder meer om Cognac, Bergerac en Lot-en-Garonne, maar ook in de Elzas, Bourgogne, Champagne en de Languedoc liepen de wijngaarden schade op. Heel wat wijnboeren namen nochtans hun voorzorgen door de vorst te bestrijden met fakkels, gasbranders of met watersproeiers.

 

Welke gevolgen dit zal hebben voor de prijs van de wijn, is nog niet duidelijk. 2015 en 2016 waren topjaren, zodat er toch voldoende aanvoer is.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intermarché broedt op winkelformule voor senioren

28/05/2018

In september plant de Franse supermarktgroep de opening van een seniorenwinkel onder de naam ‘Bien Chez Moi’. Die zal een combinatie van producten en diensten aanbieden op maat van een oudere klantengroep.

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.