Vroege Pasen stuwt supermarktomzet in eerste kwartaal | RetailDetail

Vroege Pasen stuwt supermarktomzet in eerste kwartaal

Vroege Pasen stuwt supermarktomzet in eerste kwartaal
Shutterstock

De supermarktomzet steeg in het eerste kwartaal van 8,34 miljard euro (2015) naar 8,58 miljard euro: een stijging van 2,9%, aldus GfK. De toename van de omzet komt mede door de vroege paasweken, die dit jaar in maart vielen.  

Goed voor extra omzet maart

De omzet van de supermarkten in maart steeg met 6,5% naar 3,39 miljard euro (maart 2015: 3,19 miljard euro). Dit komt mede doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. De week voor en na Pasen zorgt voor circa 95 miljoen euro extra omzet vergeleken met een gemiddelde week.

 

Pasen buiten beschouwing gelaten, klom de supermarktomzet in de eerste drie maanden met 1,8% van 8,34 naar 8,49 miljard euro dit jaar. De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro (+0,5%) vergeleken met dezelfde periode in 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4%.

 

Grote supermarktformules trekken ook steeds meer klanten: Albert Heijn mag de meeste huishoudens verwelkomen (87,3%), gevolgd door Lidl (71,0%), Jumbo (67,7%), Aldi (56,8%) en Plus (28,8%). Van dit lijstje zag alleen Aldi zijn klantenkring dalen, met -1,2%. De klantenkring van Jumbo nam het sterkst toe, dankzij de overname van C1000. Speciaalzaken, warenhuizen en de versmarkten verloren klanten in 2015. De consument bezocht vorig jaar 4,5 verschillende supermarktformules.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".