Waarom chocolade duurder moet worden

De verkoop van fairtradeproducten steeg vorig jaar met 10% in vergelijking met 2016: vooral bij producten op basis van cacao is de stijging uitgesproken (+45%). Toch blijft het marktaandeel beperkt.

 

Stroomversnelling

De voorbije vier jaar steeg de wereldwijde verkoop van cacao door eerlijke handel met gemiddeld 27%. In 2016 werd een recordhoeveelheid van meer dan 136.000 ton fairtradecacao ingekocht. In België valt deze stijging nog meer op, zegt Fairtrade Belgium. Waar tien jaar geleden slechts 24% van de Belgische huishoudens fair trade producten kocht, is dat nu 69%. Voor bijna alle actoren uit de industrie die inzetten op eerlijke handel, noteert de organisatie een algemene groei in volume. Door het succes van historische spelers zoals Belvas, de introductie van het succesvolle merk Tony’s Chocolonely én toegenomen engagementen van retailers, raakte deze positieve evolutie in een stroomversnelling. Zo maakt Carrefour voor zijn patisserie, en Lidl voor zijn hele gamma ‘Fin Carré’, nu ook gebruik van fairtradecacao.

 

Maar de uitdaging blijft enorm: vandaag halen producten op basis van eerlijke cacao amper 1% marktaandeel in België. Daarom lanceert Fairtrade Belgium zijn nieuwe campagne voor de Week van de Fair Trade (van 3 tot 13 oktober) met de slogan “Hoe lang werk jij voor 67 cent?” Dat is namelijk het dagloon van een cacaoproducent in West-Afrika. De meerderheid van de cacaotelers blijft in extreme armoede leven, en die omstandigheden werkt de opkomst van kinderarbeid en ontbossing in de hand. De situatie is vooral zorgwekkend in Ivoorkust en Ghana, twee landen die samen meer dan 60% van alle cacao produceren. “Het is een illusie om hen een leefbaar inkomen te willen garanderen zonder betere prijzen te betalen. We moeten het onderwerp van de prijs op tafel durven leggen, en we betreuren het dat dit een taboe is voor veel actoren uit de sector”, stelt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium.