Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen | RetailDetail

Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen

Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen
Foto Colruyt Group

Retailgroep Colruyt koopt zijn eigen aandelen in aan een hoger tempo dan waarnemers hadden gedacht. Zo vergroot de familie de controle over de groep, en stijgt ook de winst per overblijvend aandeel.

 

Hoger dividend

Op 2 oktober vorig jaar kondigde Colruyt Group aan dat het over een periode van twee jaar voor 350 miljoen euro eigen aandelen zou inkopen. Op zich geen ongewoon nieuws, wel meer bedrijven kopen eigen aandelen. In de retailsector doet bijvoorbeeld ook fusiegroep Ahold Delhaize dat: voor wel 2 miljard euro, is de planning voor dit jaar. Wat waarnemers echter verbaast, is dat Colruyt na zeven maanden al 85% van de geplande 350 miljoen euro heeft uitgegeven. De retailer kocht al 6,72 miljoen aandelen op, voor 297 miljoen euro, berekende De Tijd. Het gaat dus snel.

 

Colruyt Group controleert nu 7,87% van zichzelf. Door de inkopen houdt de retailer zijn beurskoers op peil. Bovendien: die ingekochte aandelen worden vernietigd, wat tot gevolg heeft dat de winst over minder aandelen gespreid wordt. Kortom: een hogere winst per aandeel, een hoger dividend voor de aandeelhouders. Waaronder de familie Colruyt. Dat een steeds kleiner deel van de aandelen publiek verhandelbaar is, wakkert ook de speculaties aan dat de retailer zichzelf wel eens van de beurs zou kunnen halen. CEO Jef Colruyt noemde dat anderhalf jaar geleden ‘een interessante suggestie’.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".