Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen | RetailDetail

Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen

Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen
Foto Colruyt Group

Retailgroep Colruyt koopt zijn eigen aandelen in aan een hoger tempo dan waarnemers hadden gedacht. Zo vergroot de familie de controle over de groep, en stijgt ook de winst per overblijvend aandeel.

 

Hoger dividend

Op 2 oktober vorig jaar kondigde Colruyt Group aan dat het over een periode van twee jaar voor 350 miljoen euro eigen aandelen zou inkopen. Op zich geen ongewoon nieuws, wel meer bedrijven kopen eigen aandelen. In de retailsector doet bijvoorbeeld ook fusiegroep Ahold Delhaize dat: voor wel 2 miljard euro, is de planning voor dit jaar. Wat waarnemers echter verbaast, is dat Colruyt na zeven maanden al 85% van de geplande 350 miljoen euro heeft uitgegeven. De retailer kocht al 6,72 miljoen aandelen op, voor 297 miljoen euro, berekende De Tijd. Het gaat dus snel.

 

Colruyt Group controleert nu 7,87% van zichzelf. Door de inkopen houdt de retailer zijn beurskoers op peil. Bovendien: die ingekochte aandelen worden vernietigd, wat tot gevolg heeft dat de winst over minder aandelen gespreid wordt. Kortom: een hogere winst per aandeel, een hoger dividend voor de aandeelhouders. Waaronder de familie Colruyt. Dat een steeds kleiner deel van de aandelen publiek verhandelbaar is, wakkert ook de speculaties aan dat de retailer zichzelf wel eens van de beurs zou kunnen halen. CEO Jef Colruyt noemde dat anderhalf jaar geleden ‘een interessante suggestie’.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.