Waarom Colruyt Group investeert in lokale biolandbouw | RetailDetail

Waarom Colruyt Group investeert in lokale biolandbouw

Waarom Colruyt Group investeert in lokale biolandbouw
Foto Colruyt Group

Om de stijgende vraag naar bio op te vangen wil Colruyt Group het aandeel Belgische bioproducten vergroten. De unieke samenwerking met maatwerkbedrijf De Lochting uit Roeselare illustreert die aanpak.

 

Sterke groei voor bio

In 2017 groeide de verkoop van bioproducten in de winkelformules van Colruyt Group met ongeveer 8%, terwijl de totale markt een stijging met 6% optekende. De groei werd voor het grootste deel gerealiseerd bij Bio-Planet en Colruyt, maar ook de online verkoop en de verkoop via de buurtsupermarkten van de groep zitten in de lift. De retailer mikt op verdere groei: Bio-Planet wil uitbreiden tot 50 winkels en het assortiment Boni Selection Bio nam het afgelopen jaar met 15% toe tot 280 referenties.
 

Deze sterke resultaten wil Colruyt Group bestendigen door actief te participeren in de ontwikkeling van lokale biolandbouw. Want de grote kost van de omschakeling van traditionele naar biologische landbouw is een belangrijke hindernis voor de groei van biolandbouw in ons land. Het duurt 2 à 3 jaar voor een landbouwer die beslist om te schakelen naar bio, het bio-certificaat krijgt. Gedurende deze omschakelingsperiode moet de landbouwer op biologische wijze telen maar krijgt hij nog niet de marktprijs voor het bio-product.

 

Nationale campagne

Dat was enkele jaren geleden ook een drempel voor bio- en maatwerkbedrijf De Lochting. Colruyt ondersteunde de onderneming tijdens de overgangsperiode door vanaf 2016 een aantal “groenten in omschakeling” af te nemen tegen een hogere aankoopprijs. In tussen heeft De Lochting een biocertificaat behaald voor 20 ha extra landbouwgrond, waarmee het z’n bio-areaal met één derde zag toenemen. De eerste volwaardige biogroenten liggen begin juli met Europees bio-label in de winkelrekken.
 

“Dankzij onze samenwerking met De Lochting verhoogden wij ons aandeel bio-groenten uit eigen land met 20%,” aldus Rony Neufkens, hoofd aankoop groenten bij Colruyt Group. Het partnerschap biedt De Lochting meer financiële zekerheid terwijl Colruyt verzekerd is van een kwalitatief lokaal bio-aanbod. Naar aanleiding van de Bioweek lanceert de retailer op 2 juni de nationale campagne ‘We are biotiful’ in de supermarkten van Colruyt, Bio-Planet, Spar, OKay, OKay Compact en via Collect&Go.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.