Waarom Danone een flexitarisch bedrijf wordt

Actimel Plantaardig van Danone
Foto's RetailDetail

Actimel is vanaf nu ook in een plantaardige versie verkrijgbaar, net als Danio en Danette. Producent Danone ziet geen tegenstelling tussen zuivel en plantaardige alternatieven: beide zijn complementair.

 

Duurzame missie

Deze week verschijnen de eerste flesjes met de plantaardige versie van Actimel in de supermarktrekken. Ook van Danio en Danette ontwikkelde Danone al plantaardige varianten. Het kan opmerkelijk lijken dat het zuivelbedrijf plantaardige versies introduceert onder bekende zuivelmerken, terwijl het met Alpro ook al een zuiver plantaardig merk in huis heeft. Danone zal echter steeds meer een flexitarisch bedrijf worden, zegt country manager Nathalie Pfaff van Danone Belux: het past in de duurzame missie van de onderneming en beantwoordt aan een reële vraag van de consument.

 

"We zien dat steeds meer consumenten flexitarisch eten. Vooral jongeren zijn zich superbewust van de impact van hun keuzes: ze denken aan hun eigen gezondheid én die van de planeet. Die twee zijn ook nauw verbonden in de 'One Planet, One Health'-visie van Danone. We willen in deze evolutie een actieve rol opnemen: zuivel en zuivelalternatieven zijn voor ons complementair. We willen het mensen makkelijker maken om die flexitarische keuze te maken. Alpro heeft bovendien geen gelijkaardige flesjes in het assortiment."

 

Groeiende markt

De lancering van plantaardige varianten onder bekende Danone-merken is dan ook geen defensieve zet, benadrukt Pfaff: "De markt voor plantaardige producten groeit sterk, maar het blijft een kleine niche, goed voor slechts enkele procenten van de Europese zuivelmarkt. Ook reguliere zuivel groeit nog, zeker de afgelopen maanden, als gevolg van de lockdown." Actimel, een product dat zegt bij te dragen tot de werking van ons immuunsysteem, zag de vraag tijdens de coronacrisis flink stijgen. "Het is nu eenmaal actueel: op Google Trends kan je zien dat het aantal zoekopdrachten naar 'hoe je immuniteit versterken' explodeert."

 

De plantaardige Actimel wordt gemaakt op basis van amandel en havermout en bevat net als de klassieke versie L.casei-fermenten, calcium en vitamine B6 & D. Er komen twee smaken op de markt: original (natuur) en mango-passievrucht. De producten hebben de Nutri-Score A, terwijl de reguliere varianten Nutri-Score B hebben: dat komt doordat de plantaardige drankjes geen lactose en dus minder suiker bevatten. 

 

De fabrikant ziet de plantaardige Actimel flesjes graag naast de traditionele zuivelproducten in het schap, maar elke retailer heeft op dat vlak zijn eigen strategie. Albert Heijn bijvoorbeeld heeft in zijn koelmeubels al plaats vrijgemaakt voor een echt plantaardig segment. "We zullen samen met onze handelspartners moeten ontdekken wat het beste werkt", klinkt het bij Danone.

 

10 miljoen euro

Voor het omvormen van een bestaande productielijn voor Actimel Plantaardig investeerde Danone 10 miljoen euro in de fabriek in Rotselaar, die zo een 'hybride' fabriek wordt (waar zowel zuivelproducten als plantaardige producten van de band rollen). "Een nieuw teken van vertrouwen van de groep in onze site", zegt fabrieksdirecteur Jurgen Berckmans. In eerste instantie produceert deze fabriek de veganistische Actimel voor België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Rotselaar was in 1994 de bakermat van Actimel en produceert het drankje nu voor heel Europa. Het is in strategisch opzicht dus een belangrijke fabriek voor de groep. Ze neemt ook het voortouw inzake duurzaamheid: ze draait al tien jaar op groene energie en ze hergebruikt 75% van het water sinds de installatie van een nieuwe waterzuiveringsinstallatie – wat een besparing betekent van 500 miljoen liter water per jaar.