Waarom discounter Penny uitpakt met hoge prijzen

Penny winkel in Berlijn
Foto: Rewe Group

Voeding is eigenlijk te goedkoop: veel producten zouden dubbel zo duur zijn als ook de milieuschade in rekening wordt gebracht. De Duitse discounter Penny afficheert die ‘werkelijke’ prijs nu in het schap.

 

De kosten van consumptie duidelijk maken

Een kilo biologisch gehakt zou eigenlijk meer dan 20 euro moeten kosten, en geen 9 euro zoals nu. Een liter melk hoort 1,75 euro te kosten, geen 79 cent. Tenminste, wanneer je de 'werkelijke' prijs zou aanrekenen, inclusief de kost die het product veroorzaakt door milieuschade: de koolstof- en stikstofuitstoot, de verbruikte energie, de gevolgen van overbemesting enzovoort. De universiteit van Augsburg berekende de 'ware kost' voor zestien huismerkproducten van Penny, de discountformule van de Rewe-groep. Die prijzen afficheert de retailer nu ook duidelijk op het schapetiket in een nieuw, duurzaam filiaal in het Berlijnse district Spandau.

 

De bedoeling is klanten bewuster te maken door ze te confronteren met de grote verschillen: Goudse kaas zou volgens deze logica 88% duurder moeten zijn en mozzarella 52%. Voor groenten en fruit zijn de verschillen kleiner: bananen moeten 19% duurder worden, tomaten 12% en appels 8%. Ook voor biologische producten zijn de verschillen beperkter, al zou biologisch vlees toch 126% duurder worden als alle ware productiekosten in rekening worden gebracht.

 

"We moeten de kosten van onze consumptie duidelijk maken", vindt CEO Stefan Magel van Rewe. Alleen dan kan een klant goed geïnformeerd zijn aankopen doen. "Als bedrijf in een zeer competitieve markt zijn we ongetwijfeld een deel van het probleem", geeft hij toe. Hij hoopt nu een stap te zetten in de richting van een oplossing. Klanten hoeven de 'ware prijs' voor alle duidelijkheid niet te betalen.

 

Twintig duurzaamheidsinitiatieven

Het is slechts één van wel twintig duurzaamheidsinitiatieven waarmee Penny uitpakt in de Berlijnse winkel, die onder andere is uitgerust met een insectenhotel. Klanten vinden in het nieuwe filiaal een antwoord op vragen als "Welke producten zouden nog in de schappen liggen als bijen en andere bestuivende insecten er niet meer zouden zijn?" of "Hoe sorteer ik mijn koelkast op de juiste manier, zodat het voedsel langer vers blijft?"

 

Op de afdeling groenten en fruit vind je ‘onvolmaakte’ exemplaren, als statement tegen voedselverspilling. Respeggt-eieren garanderen dat er geen mannelijke legkipkuikens werden gedood in de toeleveringsketen. Schoonmaakmiddelen komen in gerecycleerde verpakkingen. Etiketten op verse zuivel wijzen de klant erop dat de producten ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog eetbaar kunnen zijn: "Ruiken. Proeven. Genieten.": zo luidt het advies. Aan de kassa kunnen klanten een kleine gift doneren aan een lokale organisatie die kansarme kinderen en jongeren helpt. "Duurzaamheid wordt steeds meer een doorslaggevende factor bij de winkelkeuze", zo motiveert Magel deze acties.