Waarom foodmerken kleinere porties lanceren

Waarom foodmerken kleinere porties lanceren

Het valt op: zowel in frisdrank als ijs of snoep komen meer grote merken met kleinere verpakkingsformaten. Ze beogen een dubbele win: minder calorieën en betere marges. 

 

Kleinere flesjes frisdrank

Onlangs meldde de Wall Street Journal dat de verkoop van grotere formaten Coca-Cola en Pepsi in de VS slabakt. Consumenten kopen vaker kleinere verpakkingen, hoewel die per liter duurder uitkomen. Coca-Cola, bijvoorbeeld, meldde een stijging met 15% van de verkoop van kleinere formaten in de VS. En bij ons bestaat al meer dan de helft van het verkoopvolume van Coca-Cola uit verpakkingen kleiner dan 50 cl, meldt Coca-Cola Belgium op haar website.


Convenience en demografische evoluties spelen hier een rol, maar er is meer. Mensen zien het kleinere flesje als een goeie manier om hun porties te controleren. Zo kunnen ze van hun favoriete drankjes blijven genieten zonder al te veel schuldgevoel. 

 

Caloriegehalte beperken

Een gelijklopende trend zien we nu bijvoorbeeld in ijs. Unilever heeft zich voorgenomen in het VK om het caloriegehalte van alle portieverpakkingen voor volwassenen te beperken tot 250 kilocalorieën. Eerder had het concern al een limiet van 110 kilocalorieën ingevoerd voor kinderijsjes – ook in ons land. Consumenten helpen om gezonder te leven is immers een onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan. 


Omdat Unilever niet wil raken aan de smaak en de kwaliteit van de producten, past het de porties aan. Magnum Almond gaat van 110ml naar 100ml, Magnum Classic van 120ml naar 110ml, de Ben & Jerry’s porties verkleinen van 150ml naar 100ml. In Groot-Brittannië althans. 


Het bedrijf kan nog niet zeggen of dat ook in de Benelux het geval zal zijn. Wel geeft woordvoerder Freek Bracke aan dat de Magnum Double, die dit jaar geherlanceerd wordt, een kleiner formaat heeft (88ml) dan een Magnum Classic omwille van de twee lagen chocolade en de saus daartussen. De innovatie zit dankzij het kleinere formaat nu onder de 250 kcal.

 

Portiecontrole

Wat daar achter zit? Sinds de Wereldgezondheidsorganisatie in 2015 het advies publiceerde om maximaal 10% en bij voorkeur slechts 5% van het totale aantal dagelijkse calorieën uit vrije suikers te halen, zijn de ogen gericht op de voedingsindustrie: die moet haar verantwoordelijkheid nemen en ons helpen om gezonder te eten, zo klinkt het. 


De frisdrank- en snoepsectoren liggen als eersten in de vuurlinie. In een nieuw rapport pleit de Wereldgezondheidsorganisatie nu zelfs onomwonden voor de invoering van een suikertaks. Die omstreden taks bestaat niet alleen bij ons maar werd ook al ingevoerd (en soms weer afgevoerd) in bijvoorbeeld Californië, Mexico, Hongarije, Frankrijk, Finland, Denemarken… Ook Groot-Brittannië overweegt het nu. 


Fabrikanten moeten ageren, maar evident is dat niet. Consumenten kopen enkel wat ze lekker vinden. Minder suiker en vet betekent minder smaak, en synthetische zoetstoffen zijn al evenmin onbesproken. Het antwoord lijkt daarom te luiden: snoep gewoon wat minder. Kleinere verpakkingen kunnen ons daarbij helpen – zoals kleinere borden ook leiden tot een beperking van de calorie-inname. 


Prijsverhogingen

Of is er meer aan de hand? In het verleden werden chocoladefabrikanten al beschuldigd van “shrinkflation”. Er is inderdaad een interessant neveneffect voor de industrie: de prijzen dalen niet evenredig met de porties. De gemiddelde frisdrankprijzen in de VS bijvoorbeeld stegen met 2 à 3% in 2015 omdat kleinere formaten een hogere prijs per liter inhouden. En terwijl de Ben & Jerry’s-portie met 33% verkleint, daalt de prijs slechts met 26%, berekenden onze Britse collega’s van The Grocer. Toen enkele jaren geleden Twix en Snickers krompen, bleef de prijs zelfs gewoon gelijk


De merkfabrikanten verdienen dus meer geld met minder product. Opvallend is dat consumenten hun favoriete merken niet afstraffen voor deze prijsverhogingen. Integendeel, ze zien kleinere formaten als een waardevol alternatief om hun consumptie binnen de perken te houden. Als dat geen win-win is… 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken. Daarbij werd het interieur en het aanbod volledig aangepast aan de noden van de lokale klanten. Voortaan wordt er ook binnen het uur aan huis geleverd.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan 70 landen, willen tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

A-merken razendsnel duurder in België

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2% duurder geworden: daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter dan in België.

Back to top