Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.


Voedingsindustrie 3.0

Vorige week schreef RetailDetail al dat grote merken onder druk staan terwijl kleinere merken wereldwijd groeien, onder andere omdat ze vaak dichter bij hun markt staan en sneller reageren op veranderende consumentennoden. Deze week illustreren twee grote merkfabrikanten dat ze het belang van onderzoek en innovatie niet onderschatten. Nestlé en Kraft Heinz openen nieuwe innovatiecentra om hun ‘time to market’ te verkorten.
 

Wel 90 miljoen euro investeert Kraft Heinz in een nieuw ‘Global Centre of Excellence’ dat opent in Amsterdam. Er zullen ongeveer 450 mensen aan de slag gaan. “Hier wordt het Kraft Heinz van de toekomst bedacht”, verklaart Rafa Oliveira, de Europese topman van de groep, aan Het Parool. “We gaan op zoek naar nieuwe manieren om te groeien. Met dit centrum willen we de contouren schetsen van de voedingsindustrie 3.0.” Door onderzoek en innovatie op één plek te centraliseren wil de fabrikant kosten besparen en meer middelen vrijmaken voor producten en marketing. De ligging vlakbij Schiphol moet aantrekkelijk zijn voor internationale talenten.

 

Relevant blijven

Ook Nestlé wil de ontwikkeling van nieuwe producten versnellen en kondigt daarom aan dat het zijn Nestlé Research Center gaat fuseren met het Nestlé Institute of Health Sciences (NIHS). De nieuwe organisatie gaat kortweg Nestlé Research heten en wordt gebaseerd in Lausanne. Er zullen zo’n 800 mensen aan het werk gaan. De bedoeling is dat wetenschappelijke bevindingen vlugger vertaald worden in commercialiseerbare producten. Het Zwitserse concern kampt al enkele jaren met tragere groei.
 

“Grote trends worden door kleinere ondernemingen wat actiever opgepikt dan door grote bedrijven”, geeft Chief Technology Officer Stefan Palzer aan tegenover Reuters. Hij verwijst daarbij naar trends als biologisch, glutenvrij of vegan. “Wij voeren veel innovaties door om onze productportfolio relevant te houden, maar kleinere bedrijven zijn meer wendbaar.” Toch is Nestlé volgens hem op de goede weg. Ter illustratie: vorige maand bedacht zijn team tijdens een zakenreis een idee voor een nieuw veganistisch product. “Donderdag kregen we het idee, vrijdag keerden we terug naar Zwitserland, maandagavond kon ik een eerste prototype proeven. De woensdag daarop presenteerden we het aan de board en vrijdag zat het al in de globale pijplijn.” Nestlé herformuleert jaarlijks zowat één derde van z’n productportfolio en investeerde vorig jaar bijna anderhalf miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling.