Waarom Nespresso de samenwerking met Fairtrade versterkt

“Als wij in staat willen blijven om onze klanten kwaliteitsvolle en duurzame koffie te bieden, moeten we nauw samenwerken met koffieboeren over de hele wereld”, vindt topvrouw Brema Drohan van Nespresso BeLux.

 

Lange termijn

Ze doet die uitspraak naar aanleiding van de lancering van de nieuwe Master Origin Indonesia koffie van Nespresso, gemaakt van 100% fairtrade-gecertificeerde koffiebonen. Deze koffie is het resultaat van een jarenlange intensieve samenwerking tussen Fairtrade en Nespresso, om de levenskwaliteit van koffieboeren over heel de wereld te verbeteren.

 

Intern heeft het koffiebedrijf al sinds 2003 het AAA Sustainable Quality-programma, dat koffieboeren ondersteuning, training, financiering en technische assistentie biedt. Het langetermijnpartnership met Fairtrade gaat nog een stap verder: de organisatie voor eerlijke handel is lid van de duurzaamheidsadviesraad van Nespresso. In oktober 2017 lanceerde het merk al eens twee Fairtrade-gecertificeerde 'limited editions', nu volgt er dus een fairtradekoffie in het permanente gamma. Het koffiemerk wil dit jaar meer dan 6% van zijn koffie kopen van fairtrade-gecertificeerde boeren.

 

Lokale initiatieven

Wat het probleem is met koffie? Wereldwijd is het een erg populaire drank en dus een waardevol landbouwproduct, maar als gevolg van een onstabiele markt en een complexe bevoorradingsketen weten de (hoofdzakelijk kleine) koffieboeren daar niet van te profiteren, zegt Charles Snoeck van Fairtrade Belgium. Het Fairtrade-model geeft producenten meer inkomenszekerheid en helpt hen projecten op te zetten in hun lokale gemeenschap.

 

De nieuwe Master Origin Indonesia-koffie is daarvan een mooie illustratie: in de provincie Atjeh in Indonesië hebben 1813 boeren (waaronder 477 vrouwen) een coöperatieve opgericht die de bonen voor deze koffie levert. Fairtrade en Nespresso helpen de coöperatieve verder door verschillende initiatieven te ondersteunen, waaronder het bouwen van scholen, het in kaart brengen van de bodemerosie en het investeren in infrastructuur voor de koffieoogst – stuk voor stuk projecten waarover de lokale gemeenschap zelf beslist, benadrukt Manu Jindal, die bij Nespresso verantwoordelijk is voor duurzaamheidsprojecten wereldwijd.

 

Bovendien biedt Fairtrade de koffieboeren een platform om hun verhaal te vertellen aan een wereldwijd publiek. Als originekoffies aanslaan bij de consument, dan gaat het immers niet enkel over het 'terroir', maar ook over lokaal vakmanschap en over het verhaal van de mensen achter de koffie, weet Drohan. De Master Origin Indonesia maakt deel uit van de Master Origin-collectie, die ook koffies uit Ethiopië, Colombia, Nicaragua en India aanbiedt: die zijn allemaal afkomstig uit het Nespresso duurzaamheidsprogramma.