Waarom supermarkten wél moeten inzetten op e-commerce

Waarom supermarkten wél moeten inzetten op e-commerce
Shutterstock.com

E-commerce is een kleine niche in voeding, maar het potentieel is groot. Onlineklanten zijn namelijk ook betere offlineklanten: ze besteden meer in de winkel en ze zijn loyaler. Albert Heijn weet dat beter dan wie ook. 

 

Kansen online

Supermarkten weten heel wat redenen te bedenken om niet voluit te gaan met investeringen in e-commerce. Online vertegenwoordigt amper anderhalf procent van de voedingsomzet – als het al zoveel is – en niemand verdient er geld mee. De logistieke kosten zijn te hoog, te weinig klanten willen ervoor betalen. Shoppers willen voeding zien, ruiken, betasten. En met winkels op elke straathoek is de nood aan webshops klein.  


Dat mag allemaal kloppen, maar het loont de moeite om naar het bredere plaatje te kijken. Online is namelijk niet zomaar een apart of bijkomend verkoopkanaal. Het blijkt ook de verkoop in de fysieke winkels te kunnen versterken. 

 

Synergie tussen offline en online

Een studie van Kantar Worldpanel (“Accelerating the growth of e-commerce in FMCG”) wees al in 2014 op sterke synergie tussen offline en onlinekanalen. Concreet voorbeeld: offlineklanten van Tesco besteden 29% van hun jaarlijkse shoppingbudget bij Tesco. Maar klanten die offline én online shoppen bij Tesco, besteden wel 46% van hun budget bij deze retailer. 


En dat is niet louter het gevolg van hun bijkomende online bestedingen. Ook hun bestedingen in de fysieke winkel liggen gevoelig hoger dan die van pure offlineklanten. Gelijkaardige cijfers vond Kantar Worldpanel voor Asda en Sainsbury. Met andere woorden: wie erin slaagt om klanten online aan zich te binden, doet daar ook offline z’n voordeel mee. Zonder gevaar voor kannibalisering, bovendien. 


Recente cijfers van GfK wijzen op een gelijkaardige trend in Nederland, lezen we in Distrifood: Albert Heijn weet daar de klantentrouw te verhogen dankzij omnichannelshoppers, die 6,9% van het aantal klanten vertegenwoordigen en al ruim 15% van de omzet uitmaken. Het pure online aandeel bij Albert Heijn bedraagt al 3%, veel meer dan het sectorgemiddelde. De groei van Albert Heijn is in Nederland zelfs louter aan online toe te schrijven. 

 

Merkkopers

Omnichannelklanten zijn een natte droom voor supermarktketens, mag je concluderen. Ze besteden gevoelig meer, zowel in de winkel als online, én ze zijn loyaler. Die klanten wil je hebben en houden. Als retailer, maar ook als merk. Want onlinekopers zijn merkkopers, stelt Kantar Worldpanel in hetzelfde rapport. En 55% van de onlineklanten gebruikt steeds hetzelfde boodschappenlijstje, bij dezelfde retailer. Het is van levensbelang om als eerste op dat lijstje te komen.


Bij Albert Heijn weten ze blijkbaar hoe dat moet. Die knowhow steekt straks de grens over, naar Delhaize. Kan interessant worden… 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top