Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers
Naturalia Vegan

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

Sterk in opmars

Het is zomaar een greep uit de mediaberichten van de afgelopen weken: ‘Veganistisch ijs is in opmars’, ‘McDonalds brengt veganistische burger op de markt’, ‘Naturalia se met au vegan’, ‘De verkoop van 100% veganistische producten is met 20% gestegen bij Delhaize’… Inderdaad, voor steeds meer (vooral jonge) consumenten is vegetarisme niet voldoende. Veganisme, hoewel een kleine niche, is sterk in opmars. Voor de aanhangers zijn naast gezondheid vooral dierenleed en ecologie de belangrijkste drijvers.

 

Dat is een uitdaging voor foodretailers. Veganisten eten namelijk volstrekt geen dierlijke producten, dus ook geen eieren, zuivel of honing bijvoorbeeld. Ingrediënten die we nochtans terugvinden in heel wat vegetarische producten: Quorn bevat kippen-eiwit, veel groenteburgers bevatten kaas… Bovendien heeft strikt veganisme ook een impact op non-foodaankopen zoals cosmetica (dierproeven!), wol of leder.

 

Voor strikte veganisten zit er weinig anders op dan de kleine lettertjes te lezen, of zich tot een speciaalzaak te wenden. Er is wel het ‘Vegan’-label maar niet alle fabrikanten gebruiken dat. Steeds meer Europese retailers ontwikkelen nu veganistische winkelconcepten en instore-concepten om deze kleine maar interessante en sterk groeiende doelgroep aan te spreken. Met wisselend succes.

 

Parijs en Londen

Eén van de recentste veganistische winkelformules is Naturalia Vegan, een veganistische spin-off van de succesvolle Franse bioketen Naturalia, die onderdeel is van de groep Casino en zo’n 160 biowinkels uitbaat. De eerste drie vestigingen openden afgelopen zomer in Parijs en Vincennes (ten oosten van de hoofdstad). Ze verkopen uitsluitend 100% veganistische producten en hebben ongeveer 2.000 referenties in de rekken. Die zijn bovendien allemaal biologisch. Voor Frankrijk is het een primeur.

 

Het gaat om een test, benadrukt de retailer. Opmerkelijk: de directie nam de beslissing niet op basis van marktonderzoek, wel op aangeven van winkelmedewerkers die de toenemende vraag naar 100% plantaardige producten signaleerden. Een veganistisch winkelconcept zal het leven van veganisten vergemakkelijken, en de weliswaar beperkte doelgroep zal voldoende gemotiveerd zijn om de verplaatsing naar een speciaalzaak te maken, zo luidt de redenering.

 

In mei van dit jaar opende ook de eerste veganistische supermarkt annex webshop in Londen. Greenbay vestigde zich in de eerder begoede wijk West Kensington in de nabijheid van twee veganistische restaurants en een veganistische pizzeria. Klanten vinden er meer dan duizend plantaardige referenties (het aanbod wordt stelselmatig uitgebreid) en online bestellingen worden zelfs wereldwijd geleverd. De initiatiefnemers plannen de opening van meer Londense vestigingen de komende jaren.

 

Veilige haven

Wat verder weg, in Australië, vind je The Cruelty Free Shop, met vestigingen in Sydney, Melbourne, Brisbane en Canberra. Ze hebben meer dan 3.500 veganistische producten in huis. De winkel in Melbourne claimt trouwens de grootste vegan shop ter wereld te zijn.

 

En in het Israëlische Tel Aviv opende dit jaar de eerste veganistische supermarkt onder de naam Gal Hayarok (‘groene golf’). Die heeft wel 4.000 plantaardige producten in de rekken op een nochtans beperkte oppervlakte van zo’n 100 m². Het gaat onder andere om groenten en fruit, zuivelalternatieven, maaltijden, gebak, ijs, snacks… Oprichters Refael Avraham en Eylon Zakzer noemen het een ‘veilige haven’ voor veganisten, die nu immers zeker kunnen zijn van de 100% plantaardige samenstelling van de producten. Ze plannen de opening van vijf bijkomende vestigingen tegen eind volgend jaar. Voor hun onderneming lieten ze zich inspireren door Veganz, de Duitse pionier.

 

Laagdrempelig

En dat is een beetje een dubbelzinnig gegeven, want Veganz is geen 100% succesverhaal. De allereerste veganistische supermarktketen ter wereld werd opgericht in 2011 door de Duitse ondernemer Jan Bredack, met de ambitie om een veganistische levensstijl binnen ieders bereik te brengen. Het assortiment telt zo’n 4.500 referenties, waaronder heel wat biologische. De retailer wil laagdrempelig zijn: 80% van de klanten zijn geen vegetariërs of veganisten, wel consumenten die hun vlees- en zuivelconsumptie willen terugdringen, omwille van gezondheid of ecologie.

 

De keten breidde snel uit tot negen filialen en ambieerde op een gegeven moment wel zestig vestigingen. Vandaag echter blijven er nog vier winkels over: drie in Berlijn, één in Praag. Het groeiende veganistische aanbod in veel supermarkten heeft de levensvatbaarheid van het concept ondermijnd, meent de oprichter, die het geweer van schouder veranderde: nu zijn de Veganz producten ook beschikbaar in winkels van onder andere Globus, Edeka, Spar, Marktkauf, Metro en Albert Heijn.

 

In elk geval hebben we te maken met een wereldwijde trend. Hoe zit het bij ons? In België groeit het aantal veganistische restaurants, maar hebben we (nog) geen weet van veganistische winkels. Albert Heijn profileert zich het sterkst als destination voor veganisten, Delhaize volgt de trend. In Nederland staan ze wat verder: daar heb je bijvoorbeeld Vegansuper in studentenstad Groningen, een project dat deels gefinancierd werd door crowdfunding. Of Veggie4u in Den Haag en Vegabond in Amsterdam.

 

Niet goedkoop

Enkel in de grootste steden vind je tot nu toe veganistische winkels en dat klinkt logisch. Misschien is een volledig veganistisch winkelconcept inderdaad erg hoog gegrepen voor zo’n kleine doelgroep. De Deense supermarktketen Irma (onderdeel van Coop Danmark) pakt het anders aan: die voegt een plantaardige afdeling toe aan haar winkels, met de naam ‘Det Grønne Måltid’ (‘de groene maaltijd’). Shoppers vinden er zo’n 150 sku’s. Het initiatief zou snel worden uitgerold naar alle tachtig vestigingen van de keten. Ook de Deense keten Meny heeft een ‘vleesvrije’ afdeling in de winkels. En het Finse Kesko reserveert zogenaamde ‘Vege’ rayons voor plantaardige producten. De afdeling is makkelijk herkenbaar aan de opvallende groene signalisatie. Na de introductie van dit concept is de verkoop van plantaardige proteïnen volgens de retailer op twee jaar tijd met wel 50% gestegen.
 

Is het een lucratieve markt? In elk geval hebben gemotiveerde veganisten er echt wel wat geld voor over. De meeste veganistische producten zijn allesbehalve goedkoop. Mayonaise zonder eieren kost zowat het dubbele van de gangbare, veganistische kaas ook. Deze producten hoef je niet tegen 50% korting weg te geven. Dat is goeie business. Een vegan afdeling kan dus een idee zijn. Toch eens over nadenken? 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top