Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017

Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017
Wakker Dier

Wakker Dier nomineerde dit jaar weer vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017. Albert Heijn staat tweemaal op de lijst: met serranoham en haar TV-reclame over ‘happy fish’. Friesche Vlag wist haar nominatie inmiddels terug te draaien.

Albert Heijn: blije zalm

Albert Heijn krijgt de nominatie voor haar TV-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. De kweekzalm leeft echter met vijf vissen in één kubieke meter water in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De andere AH-nominatie is voor de serranoham: in de Allerhande staat een artikel over deze ham met een foto van varkens in een Spaanse wei, maar deze varkens komen nooit buiten: ze leven in een stal waar ze minder ruimte hebben dan in Nederland.

 

Friesche Vlag van FrieslandCampina verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96% koemelk in zit. Friesche Vlag misleidt op deze manier consumenten die minder melk willen drinken. Verder komen zuivelmerk Almhof en tonijn van Rio Marein aanmerking voor de prijs voor merken die misleiden of liegen over dierenwelzijn. Almhof komt in aanmerking vanwege de reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Nochtans houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.
 

 
De vijfde genomineerde, visverwerker Rio Mare, zet op tonijn in blik het Responsible Quality-logo, een keurmerk dat de fabrikant zelf heeft opgesteld. Op de verpakking staat dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Echter niet van tonijn, want de vis wordt levend ingevroren en sterft door verstikking of bevriezing. Consumenten kunnen op de site van Wakker Dier tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017. De uitslag van de verkiezing wordt op 23 augustus bekend gemaakt.

 

Reacties van Albert Heijn en FrieslandCampina

Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op haar nominaties.De uitspraak over kweekzalm ziet de supermarktketen als overdrachtelijk. Wakker Dier vindt het oneerlijk dat Albert Heijn kleurige beeldspraak gebruikt om dierenleed te verbergen. Over het artikel in de Allerhande geeft het bedrijf toe dat de foto van varkens in de wei misleidend is, maar Albert Heijn gaat dit niet rectificeren naar haar ruim vier miljoen Allerhande lezers.

 

Ook producent FrieslandCampina gaf een reactie op de nominatie: de zuivelproducent gaat de verpakking van de koffiemelk aanpassen. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam van het product voor verwarring kan zorgen en bedenkt nu een andere naam. Friesche Vlag Halfvol Plantaardig staat hiermee niet langer genomineerd voor de Liegebeestverkiezing.

 

Vitel-Oké kalfsvlees vorige winnaar

Voor de Liegebeestverkiezing 2016 stonden Unox, zuivelmerk Den Eelder, tilapiakweker Sea & We en Vital-Oke kalfsvlees genomineerd. Lidl verdween van de lijst omdat de formule toezegde om rond deze tijd kipproducten in de winkels te brengen van een ras dat trager groeit en waarvan niet alleen vrouwelijke dieren worden geselecteerd. Vitel-Oké van Vitelco werd vorig jaar winnaar met de meeste consumentenstemmen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top