Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017 | RetailDetail

Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017

Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017
Wakker Dier

Wakker Dier nomineerde dit jaar weer vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017. Albert Heijn staat tweemaal op de lijst: met serranoham en haar TV-reclame over ‘happy fish’. Friesche Vlag wist haar nominatie inmiddels terug te draaien.

Albert Heijn: blije zalm

Albert Heijn krijgt de nominatie voor haar TV-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. De kweekzalm leeft echter met vijf vissen in één kubieke meter water in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De andere AH-nominatie is voor de serranoham: in de Allerhande staat een artikel over deze ham met een foto van varkens in een Spaanse wei, maar deze varkens komen nooit buiten: ze leven in een stal waar ze minder ruimte hebben dan in Nederland.

 

Friesche Vlag van FrieslandCampina verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96% koemelk in zit. Friesche Vlag misleidt op deze manier consumenten die minder melk willen drinken. Verder komen zuivelmerk Almhof en tonijn van Rio Marein aanmerking voor de prijs voor merken die misleiden of liegen over dierenwelzijn. Almhof komt in aanmerking vanwege de reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Nochtans houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.
 

 
De vijfde genomineerde, visverwerker Rio Mare, zet op tonijn in blik het Responsible Quality-logo, een keurmerk dat de fabrikant zelf heeft opgesteld. Op de verpakking staat dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Echter niet van tonijn, want de vis wordt levend ingevroren en sterft door verstikking of bevriezing. Consumenten kunnen op de site van Wakker Dier tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017. De uitslag van de verkiezing wordt op 23 augustus bekend gemaakt.

 

Reacties van Albert Heijn en FrieslandCampina

Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op haar nominaties.De uitspraak over kweekzalm ziet de supermarktketen als overdrachtelijk. Wakker Dier vindt het oneerlijk dat Albert Heijn kleurige beeldspraak gebruikt om dierenleed te verbergen. Over het artikel in de Allerhande geeft het bedrijf toe dat de foto van varkens in de wei misleidend is, maar Albert Heijn gaat dit niet rectificeren naar haar ruim vier miljoen Allerhande lezers.

 

Ook producent FrieslandCampina gaf een reactie op de nominatie: de zuivelproducent gaat de verpakking van de koffiemelk aanpassen. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam van het product voor verwarring kan zorgen en bedenkt nu een andere naam. Friesche Vlag Halfvol Plantaardig staat hiermee niet langer genomineerd voor de Liegebeestverkiezing.

 

Vitel-Oké kalfsvlees vorige winnaar

Voor de Liegebeestverkiezing 2016 stonden Unox, zuivelmerk Den Eelder, tilapiakweker Sea & We en Vital-Oke kalfsvlees genomineerd. Lidl verdween van de lijst omdat de formule toezegde om rond deze tijd kipproducten in de winkels te brengen van een ras dat trager groeit en waarvan niet alleen vrouwelijke dieren worden geselecteerd. Vitel-Oké van Vitelco werd vorig jaar winnaar met de meeste consumentenstemmen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.