Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017

Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017
Wakker Dier

Wakker Dier nomineerde dit jaar weer vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017. Albert Heijn staat tweemaal op de lijst: met serranoham en haar TV-reclame over ‘happy fish’. Friesche Vlag wist haar nominatie inmiddels terug te draaien.

Albert Heijn: blije zalm

Albert Heijn krijgt de nominatie voor haar TV-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. De kweekzalm leeft echter met vijf vissen in één kubieke meter water in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De andere AH-nominatie is voor de serranoham: in de Allerhande staat een artikel over deze ham met een foto van varkens in een Spaanse wei, maar deze varkens komen nooit buiten: ze leven in een stal waar ze minder ruimte hebben dan in Nederland.

 

Friesche Vlag van FrieslandCampina verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96% koemelk in zit. Friesche Vlag misleidt op deze manier consumenten die minder melk willen drinken. Verder komen zuivelmerk Almhof en tonijn van Rio Marein aanmerking voor de prijs voor merken die misleiden of liegen over dierenwelzijn. Almhof komt in aanmerking vanwege de reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Nochtans houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.
 

 
De vijfde genomineerde, visverwerker Rio Mare, zet op tonijn in blik het Responsible Quality-logo, een keurmerk dat de fabrikant zelf heeft opgesteld. Op de verpakking staat dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Echter niet van tonijn, want de vis wordt levend ingevroren en sterft door verstikking of bevriezing. Consumenten kunnen op de site van Wakker Dier tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017. De uitslag van de verkiezing wordt op 23 augustus bekend gemaakt.

 

Reacties van Albert Heijn en FrieslandCampina

Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op haar nominaties.De uitspraak over kweekzalm ziet de supermarktketen als overdrachtelijk. Wakker Dier vindt het oneerlijk dat Albert Heijn kleurige beeldspraak gebruikt om dierenleed te verbergen. Over het artikel in de Allerhande geeft het bedrijf toe dat de foto van varkens in de wei misleidend is, maar Albert Heijn gaat dit niet rectificeren naar haar ruim vier miljoen Allerhande lezers.

 

Ook producent FrieslandCampina gaf een reactie op de nominatie: de zuivelproducent gaat de verpakking van de koffiemelk aanpassen. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam van het product voor verwarring kan zorgen en bedenkt nu een andere naam. Friesche Vlag Halfvol Plantaardig staat hiermee niet langer genomineerd voor de Liegebeestverkiezing.

 

Vitel-Oké kalfsvlees vorige winnaar

Voor de Liegebeestverkiezing 2016 stonden Unox, zuivelmerk Den Eelder, tilapiakweker Sea & We en Vital-Oke kalfsvlees genomineerd. Lidl verdween van de lijst omdat de formule toezegde om rond deze tijd kipproducten in de winkels te brengen van een ras dat trager groeit en waarvan niet alleen vrouwelijke dieren worden geselecteerd. Vitel-Oké van Vitelco werd vorig jaar winnaar met de meeste consumentenstemmen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen. Maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top