Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017

Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017
Wakker Dier

Wakker Dier nomineerde dit jaar weer vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017. Albert Heijn staat tweemaal op de lijst: met serranoham en haar TV-reclame over ‘happy fish’. Friesche Vlag wist haar nominatie inmiddels terug te draaien.

Albert Heijn: blije zalm

Albert Heijn krijgt de nominatie voor haar TV-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. De kweekzalm leeft echter met vijf vissen in één kubieke meter water in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De andere AH-nominatie is voor de serranoham: in de Allerhande staat een artikel over deze ham met een foto van varkens in een Spaanse wei, maar deze varkens komen nooit buiten: ze leven in een stal waar ze minder ruimte hebben dan in Nederland.

 

Friesche Vlag van FrieslandCampina verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96% koemelk in zit. Friesche Vlag misleidt op deze manier consumenten die minder melk willen drinken. Verder komen zuivelmerk Almhof en tonijn van Rio Marein aanmerking voor de prijs voor merken die misleiden of liegen over dierenwelzijn. Almhof komt in aanmerking vanwege de reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Nochtans houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.
 

 
De vijfde genomineerde, visverwerker Rio Mare, zet op tonijn in blik het Responsible Quality-logo, een keurmerk dat de fabrikant zelf heeft opgesteld. Op de verpakking staat dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Echter niet van tonijn, want de vis wordt levend ingevroren en sterft door verstikking of bevriezing. Consumenten kunnen op de site van Wakker Dier tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017. De uitslag van de verkiezing wordt op 23 augustus bekend gemaakt.

 

Reacties van Albert Heijn en FrieslandCampina

Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op haar nominaties.De uitspraak over kweekzalm ziet de supermarktketen als overdrachtelijk. Wakker Dier vindt het oneerlijk dat Albert Heijn kleurige beeldspraak gebruikt om dierenleed te verbergen. Over het artikel in de Allerhande geeft het bedrijf toe dat de foto van varkens in de wei misleidend is, maar Albert Heijn gaat dit niet rectificeren naar haar ruim vier miljoen Allerhande lezers.

 

Ook producent FrieslandCampina gaf een reactie op de nominatie: de zuivelproducent gaat de verpakking van de koffiemelk aanpassen. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam van het product voor verwarring kan zorgen en bedenkt nu een andere naam. Friesche Vlag Halfvol Plantaardig staat hiermee niet langer genomineerd voor de Liegebeestverkiezing.

 

Vitel-Oké kalfsvlees vorige winnaar

Voor de Liegebeestverkiezing 2016 stonden Unox, zuivelmerk Den Eelder, tilapiakweker Sea & We en Vital-Oke kalfsvlees genomineerd. Lidl verdween van de lijst omdat de formule toezegde om rond deze tijd kipproducten in de winkels te brengen van een ras dat trager groeit en waarvan niet alleen vrouwelijke dieren worden geselecteerd. Vitel-Oké van Vitelco werd vorig jaar winnaar met de meeste consumentenstemmen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top