Walmart test nieuwe database rond voedselveiligheid | RetailDetail

Walmart wil voedselveiligheid verbeteren dankzij blockchain

Walmart wil voedselveiligheid verbeteren dankzij blockchain

De Amerikaanse supermarktketen Walmart is een proefproject gestart met het gebruik van blockchain, een nieuwe databasetechnologie. Dankzij de nieuwe technologie moet vooral de voedselveiligheid verbeterd worden.

Sneller en gerichter

Dankzij de nieuwe technologie moet Walmart sneller in staat zijn om een groep producten te identificeren, wanneer er iets fout mee loopt. Nu is dat een werk van lange adem, maar met blockchain kan alle nodige informatie via één kassaticket gevonden worden. Zo kan Walmart razendsnel te weten komen wie de leverancier was, waar het product werd geproduceerd en wie verantwoordelijk was voor de controle.

 

Het zorgt er niet alleen voor dat Walmart sneller kan werken, maar ook veel gerichter. Wanneer er nu een probleem wordt vastgesteld met een bepaald product moet vaak vrijwel elk gelijkaardig product uit de winkelrekken verdwijnen. Met blockchain kan dat aangepast worden tot producten die met elkaar in aanraking zijn gekomen. Walmart kan zo dus ook heel wat geld besparen.

 

Momenteel test Walmart blockchain nog maar bij twee producten, maar de nieuwe technologie wordt zo wel al toegepast op duizenden verpakkingen in verschillende winkels. Als de test succesvol is dan zal het gebruik van de database verder uitgebreid worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.