Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers | RetailDetail

Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers

Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers
Shutterstock

Walmart test bij drie winkels in New Jersey en Arkansas een nieuw systeem waarbij de medewerkers van die winkels worden ingezet als koeriers voor online bestellingen. Zij leveren de pakketten dan op weg van of naar hun werk.

Goedkoper en sneller

De medewerkers worden niet verplicht om mee te werken aan het nieuwe initiatief, maar kunnen wel iets extra verdienen als ze besluiten om dat wel te doen. Daarnaast krijgen ze een app waar ze hun routes op kunnen invoeren. De achtergrond van de medewerkers en hun voertuigen worden wel nog eens extra goed bekeken door Walmart.

 

Voor Walmart heeft het nieuwe systeem een aantal grote voordelen: om te beginnen wordt de ‘last mile’, traditioneel het duurste onderdeel van online verkoop, een stuk goedkoper. Daarnaast werden de meeste pakketjes in het pilootproject al na één dag geleverd, terwijl Walmart steevast belooft om bestellingen binnen twee dagen aan huis te leveren. De Amerikaanse warenhuisketen kan dus zowel sneller als goedkoper werken in het nieuwe systeem.

 

Als Walmart besluit om het systeem uit te rollen naar al haar winkels, dan betekent dat een fikse logistieke sprong voorwaarts. Zo beschikt de keten in de Verenigde Staten over 4.700 winkels en ongeveer 1,5 miljoen medewerkers. Daarnaast beschikt ze ook nog eens over 6.100 eigen vrachtwagens. Door die allemaal in te zetten hoopt ze de logistieke achterstand op grote concurrent Amazon goed te maken.

 

Als het plan van Walmart volledig in werking treedt, dan zullen online bestellingen met eigen vrachtwagens naar de winkels worden vervoerd en zal de laatste afhandeling gedaan worden door de medewerkers van die winkels. Als er toch te weinig eigen koeriers voor handen zijn, zullen normale koeriers het werk overnemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.