Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers | RetailDetail

Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers

Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers
Shutterstock

Walmart test bij drie winkels in New Jersey en Arkansas een nieuw systeem waarbij de medewerkers van die winkels worden ingezet als koeriers voor online bestellingen. Zij leveren de pakketten dan op weg van of naar hun werk.

Goedkoper en sneller

De medewerkers worden niet verplicht om mee te werken aan het nieuwe initiatief, maar kunnen wel iets extra verdienen als ze besluiten om dat wel te doen. Daarnaast krijgen ze een app waar ze hun routes op kunnen invoeren. De achtergrond van de medewerkers en hun voertuigen worden wel nog eens extra goed bekeken door Walmart.

 

Voor Walmart heeft het nieuwe systeem een aantal grote voordelen: om te beginnen wordt de ‘last mile’, traditioneel het duurste onderdeel van online verkoop, een stuk goedkoper. Daarnaast werden de meeste pakketjes in het pilootproject al na één dag geleverd, terwijl Walmart steevast belooft om bestellingen binnen twee dagen aan huis te leveren. De Amerikaanse warenhuisketen kan dus zowel sneller als goedkoper werken in het nieuwe systeem.

 

Als Walmart besluit om het systeem uit te rollen naar al haar winkels, dan betekent dat een fikse logistieke sprong voorwaarts. Zo beschikt de keten in de Verenigde Staten over 4.700 winkels en ongeveer 1,5 miljoen medewerkers. Daarnaast beschikt ze ook nog eens over 6.100 eigen vrachtwagens. Door die allemaal in te zetten hoopt ze de logistieke achterstand op grote concurrent Amazon goed te maken.

 

Als het plan van Walmart volledig in werking treedt, dan zullen online bestellingen met eigen vrachtwagens naar de winkels worden vervoerd en zal de laatste afhandeling gedaan worden door de medewerkers van die winkels. Als er toch te weinig eigen koeriers voor handen zijn, zullen normale koeriers het werk overnemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.