Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie? | RetailDetail

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?
Foto: Vlaams Instituut Gezond Leven

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

"Producten met hoge winstmarges worden afgeraden"

De nieuwe voedingsdriehoek is een omgekeerde driehoek, met bovenaan voortaan een sterke nadruk op plantaardige voeding. Groenten, fruit, peulvruchten en volle granen komen helemaal vanboven te staan, terwijl rood vlees onderaan in de punt van de driehoek komt te zitten.

 

Bewerkte voeding, zoals chips, koekjes en junkfood, zijn niet langer opgenomen in de voedingsdriehoek. Er wordt dus ook niet aanbevolen om deze te gebruiken. “Het is moedig om bepaalde voedingsmiddelen niet toe te voegen”, zegt Patrick Mullie, hoogleraar voeding aan de Erasmushogeschool en Vrije Universiteit Brussel in De Standaard. “Vroeger was er meer nuance, toen zaten ze in een onduidelijke restgroep aan de top.”

 

Niet iedereen zal evenwel blij zijn met het nieuwe model, meent Mullie: de voedingsdriehoek zou ook economische en op termijn wellicht politieke gevolgen kunnen hebben. “Producten met hoge winstmarges, zoals frisdrank en fastfood, worden afgeraden, en producten met lage winstmarges, zoals groenten en aardappelen, worden gepromoot. Ik verwacht ook dat de Boerenbond en de melklobby niet blij zullen zijn.”

 

Toch pleit de hoogleraar voor verdere structurele maatregelen: “Enkel met een tekening doe je mensen niet gezonder eten, daarvoor zijn structurele maatregelen nodig: gezonde voedingsmiddelen moeten goedkoper worden en ongezonde duurder. Het model is goed, nu moet de politiek volgen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.