Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?
Foto: Vlaams Instituut Gezond Leven

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

"Producten met hoge winstmarges worden afgeraden"

De nieuwe voedingsdriehoek is een omgekeerde driehoek, met bovenaan voortaan een sterke nadruk op plantaardige voeding. Groenten, fruit, peulvruchten en volle granen komen helemaal vanboven te staan, terwijl rood vlees onderaan in de punt van de driehoek komt te zitten.

 

Bewerkte voeding, zoals chips, koekjes en junkfood, zijn niet langer opgenomen in de voedingsdriehoek. Er wordt dus ook niet aanbevolen om deze te gebruiken. “Het is moedig om bepaalde voedingsmiddelen niet toe te voegen”, zegt Patrick Mullie, hoogleraar voeding aan de Erasmushogeschool en Vrije Universiteit Brussel in De Standaard. “Vroeger was er meer nuance, toen zaten ze in een onduidelijke restgroep aan de top.”

 

Niet iedereen zal evenwel blij zijn met het nieuwe model, meent Mullie: de voedingsdriehoek zou ook economische en op termijn wellicht politieke gevolgen kunnen hebben. “Producten met hoge winstmarges, zoals frisdrank en fastfood, worden afgeraden, en producten met lage winstmarges, zoals groenten en aardappelen, worden gepromoot. Ik verwacht ook dat de Boerenbond en de melklobby niet blij zullen zijn.”

 

Toch pleit de hoogleraar voor verdere structurele maatregelen: “Enkel met een tekening doe je mensen niet gezonder eten, daarvoor zijn structurele maatregelen nodig: gezonde voedingsmiddelen moeten goedkoper worden en ongezonde duurder. Het model is goed, nu moet de politiek volgen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top