Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie? | RetailDetail

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?
Foto: Vlaams Instituut Gezond Leven

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

"Producten met hoge winstmarges worden afgeraden"

De nieuwe voedingsdriehoek is een omgekeerde driehoek, met bovenaan voortaan een sterke nadruk op plantaardige voeding. Groenten, fruit, peulvruchten en volle granen komen helemaal vanboven te staan, terwijl rood vlees onderaan in de punt van de driehoek komt te zitten.

 

Bewerkte voeding, zoals chips, koekjes en junkfood, zijn niet langer opgenomen in de voedingsdriehoek. Er wordt dus ook niet aanbevolen om deze te gebruiken. “Het is moedig om bepaalde voedingsmiddelen niet toe te voegen”, zegt Patrick Mullie, hoogleraar voeding aan de Erasmushogeschool en Vrije Universiteit Brussel in De Standaard. “Vroeger was er meer nuance, toen zaten ze in een onduidelijke restgroep aan de top.”

 

Niet iedereen zal evenwel blij zijn met het nieuwe model, meent Mullie: de voedingsdriehoek zou ook economische en op termijn wellicht politieke gevolgen kunnen hebben. “Producten met hoge winstmarges, zoals frisdrank en fastfood, worden afgeraden, en producten met lage winstmarges, zoals groenten en aardappelen, worden gepromoot. Ik verwacht ook dat de Boerenbond en de melklobby niet blij zullen zijn.”

 

Toch pleit de hoogleraar voor verdere structurele maatregelen: “Enkel met een tekening doe je mensen niet gezonder eten, daarvoor zijn structurele maatregelen nodig: gezonde voedingsmiddelen moeten goedkoper worden en ongezonde duurder. Het model is goed, nu moet de politiek volgen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top