Websupermarkt Picnic 45,5 miljoen euro in het rood

Picnic heeft in 2017 een verlies geboekt van 45,5 miljoen euro, bijna 40 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De internetsupermarkt zag de omzet wel verdubbelen, en dat is de ruim 100 miljoen euro aan investeringen volgens de oprichters best waard.

 

”Verlies vandaag is winst morgen”

De spectaculaire verliescijfers liggen binnen de lijn der verwachtingen, meent medeoprichter Michiel Muller. Bruto kwam het verlies in 2017 uit op 45,5 miljoen euro in de min, terwijl in het boekjaar 2015-2016 het verlies nog maar 5,8 miljoen euro bedroeg. Het bruto operationeel resultaat (EBITDA) was wel positief: 13,4 miljoen euro boven de streep. Er werd in totaal voor 61,8 miljoen euro aan kosten gemaakt.

 

“Het verlies van vandaag is de winst van morgen”, reageert Muller echter op een vraag van Retailnews. De investeringen werpen inderdaad vruchten af, want in 2018 verdubbelde de omzet naar zowat 200 miljoen euro. Toch groeit Picnic minder snel dan het zou moeten, want eerst ging het bedrijf uit van een verdriedubbeling van de omzet. Die verwachting moest het echter in november naar beneden bijstellen.

 

Expansie in Duitsland en ook België?

Picnic heeft de voorbije jaren in ieder geval fors geïnvesteerd: in 2017 haalde de onlinesupermarkt 100 miljoen euro op bij Nederlandse familiale en privé-investeerders om liefst vijf nieuwe distributiecentra, 2000 elektrische bezorgvoertuigen en zeventig ‘hubs’ te installeren, aldus Business Insider. Die hubs zouden inmiddels wel al operationeel winstgevend zijn. 

 

In 2018 breidde Picnic uit naar Duitsland, waar de formule naar eigen zeggen enthousiast wordt verwelkomd. Vandaag is de websupermarkt er actief in Neuss (nabij Düsseldorf) en Mönchengladbach, maar verdere expansie is op komst. Ook uit België komen geïnteresseerde “partijen en mensen“ op Picnic af, aldus Muller tegenover Distrifood, maar het is niet geweten of er ook concrete plannen in zuidelijke richting zijn. 

 

Onder vuur bij vakbond

Tot nu toe verwachtte de formule in 2020 voor het eerst winst te zien, maar die datum wordt steeds achteruit geschoven. Ook over de verwachte groei voor 2019 doet het bedrijf nog geen uitspraken. Mogelijk komen er alvast investeringen in de werkprocessen en arbeidsomstandigheden, aangezien Picnic onder vuur ligt bij vakbond FNV. 

 

De vakbond heeft het over hoge werkdruk en onveilige omstandigheden in de fulfilmentcenters. Ook de lonen moeten hoger vindt FNV: Picnic betaalt zijn medewerkers niet volgens de supermarkt-cao, terwijl dat volgens de vakbond wel zou moeten.