Wefood opende tweede winkel in Kopenhagen | RetailDetail

Wefood opende tweede winkel in Kopenhagen

 Wefood opende tweede winkel in Kopenhagen

Wefood, een supermarkt vol producten die hun "tenminste houdbaar tot"-datum overschreden hebben, heeft in Kopenhagen een tweede winkel geopend. Een derde winkel, in Aarhus, staat op de planning.

Voedsel verspillen beperken

Het tweede filiaal startte in Nørrebro, een wijk in de Deense hoofdstad met veel immigranten die tevens in opkomst is bij tweeverdieners. In februari ging in de wijk Amager de eerste Wefood open, maar deze winkel trekt zoveel klanten dat Folkekirkens Nødhjælp de nood zag aan een tweede. Doel van Wefood is de voedselverspilling in Denemarken - meer dan 700.000 ton per jaar - beperken. De eerste winkel verkocht sinds begin dit jaar al ruim 40 ton voedsel.

 

De producten die Wefood verkoopt zijn afkomstig van fabrikanten en andere supermarkten. Het gaat om producten als flessen wijn en sappen, babyvoeding, groenten en fruit en brood dat wordt aangeleverd door supermarktformule Føtex. Het aanbod bij Wefood wisselt regelmatig, omdat dit afhangt van aanlevering en beschikbaarheid. De verkoopprijs ligt op dertig procent tot ongeveer de helft van de reguliere supermarktprijs. De medewerkers zijn vrijwilligers en de omzet van de winkels gaat naar goede doelen.

 

Nederland: restpartijen

In Nederland is het niet toegestaan om producten voorbij de tht en in beschadigde verpakking op de markt te brengen. Wel zijn er formules met restpartijen van A-merken, zoals Budget Food dat onlangs de achtste winkel begon en C&B Store. De producten komen uit overproductie of hebben seizoensgebonden verpakkingen.

 

Ook reguliere supermarktformules ontwikkelen initiatieven om voedselverspilling te beperken: bij onder andere Dirk van den Broek krijgen tijdens het vervoer beschadigde verpakkingen van groenten en fruit het label Opnieuw verpakt en gaan ze met forse korting terug in de schappen.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.