Welles-nietes: foodnieuws dat u niet mocht missen

Welles-nietes: foodnieuws dat u niet mocht missen

Wat we deze week hebben geleerd? Dat de ene fusie al wat vlotter verloopt dan de andere, en dat duurzaamheid niet in tegenspraak hoeft te zijn met een sterke prijsfocus. Hier is het nieuwsoverzicht van RetailDetail Food. 

Klaar voor het feest

Dat huwelijk tussen Ahold en Delhaize komt er nu écht snel aan: de fusiepartners zijn tot een akkoord gekomen over de verkoop van 86 Amerikaanse winkels en nemen daarmee één van de laatste hindernissen op weg naar het feestje. Nog deze maand moet de hele zaak rond zijn, melden ze. Maar een uitnodiging voor de receptie hebben wij nog niet ontvangen. U wel? 

 

Intussen bereidt Delhaize zich onvermoeibaar voor op de toekomst: met de omvorming van het filiaal in Eupen naar de franchiseformule AD Delhaize is opnieuw een hoofdstuk van het fameuze Transformatieplan afgesloten. Negen winkels vonden een nieuwe eigenaar. 

 

Welles-nietes

Ook een nieuwe eigenaar heeft Pro à Pro, de Franse foodservicedivisie van Colruyt. Om te blijven concurreren in een consoliderende markt bleek het bedrijf te klein: het Duitse Metro zal er zich nu over ontfermen

 

Ging het overal maar zo vlot, nietwaar? In Frankrijk botst de toenadering tussen Auchan en Système U op te veel weerstand bij de zelfstandige ondernemers van Système U, zo blijkt. Wel zouden beide groepen hun plannen om samen in te kopen verderzetten. 

 

In Duitsland probeert Edeka nu al een hele tijd om de verlieslatende supermarktketen Kaiser’s over te nemen van Tengelmann, en dat gaat maar niet vooruit. Eerst vond de Duitse mededingingsautoriteit het geen goed idee, daarop negerde de minister van economische zaken dat advies, en nu is het de rechter die de minister tot de orde roept. Nog even en het hoeft allemaal niet meer, want dan is Kaiser’s simpelweg failliet. 

 

Goed gevoel

De interessantste lectuur deze week – buiten de RetailDetail-website uiteraard – kwam van Aldi Nord, dat ons verblijdde met een lijvig duurzaamheidsrapport. De discounter vindt het belangrijk dat wij allen met een goed gevoel boodschappen kunnen doen, en waakt daarom over sociale en milieuaspecten. Negentig pagina’s: u weet wat gedaan komend weekend. Gelukkig vatte RetailDetail Food de hoofdlijnen al even voor u samen. Graag gedaan!

 

En helemaal gratis bovendien, net als de wifi in de Colruytwinkels, zodat klanten online kunnen checken of ze écht wel de laagste prijs betalen. Wij gaan dat straks eens uittesten. Tot volgende week!