Wereldgezondheidsorganisatie pleit voor suikertaks

Wereldgezondheidsorganisatie pleit voor suikertaks

Het obesitasprobleem bij kinderen kan niet worden opgelost door vrijwillige inspanningen van de voedingssector alleen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie. Taxatie en marketingrestricties zijn noodzakelijk. 

 

Te veel energie, te weinig voedingsstoffen

In een nieuw rapport getiteld “Ending Childhood Obesity”, dat vorige week werd gepubliceerd, dringt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) er bij de voedingsindustrie op aan om gezondere voeding en dranken te produceren. Volgens de organisatie leven kinderen vandaag in een omgeving die obesitas bevordert, doordat ze voortdurend geconfronteerd worden met goedkope en makkelijk verkrijgbare industriële voedingsproducten die te veel energie en te weinig voedingsstoffen bevatten.


Hoewel het rapport erkent dat de voedingssector vrijwillige inspanningen doet, stelt het dat ook de overheid moet ingrijpen, bijvoorbeeld met taxatie en marketingrestricties. De vermelding van voedingswaarden en verkeerslichtetiketten op de verpakking volstaat niet om consumentengedrag te veranderen. Een gestandaardiseerd systeem van voedingsetikettering zou wel kunnen bijdragen tot een betere voedingsvoorlichting, als het verplicht wordt voor alle verpakte voedingswaren en dranken. 

 

Kinderen beschermen tegen de kracht van marketing

De organisatie ziet voldoende argumenten voor de invoering van een effectieve taks op suikerhoudende dranken. Fiscale ingrepen hoeven niet beperkt te blijven tot frisdranken, maar kunnen ook toegepast worden op andere ongezonde voedingswaren die rijk zijn aan vet en suiker. 


Het rapport benadrukt ook het belang van voedingseducatie. Op school zou de verkoop van ongezonde producten verboden moeten worden. En elke poging om obesitas bij kinderen een halt toe te roepen, is tot mislukken gedoemd als kinderen niet worden beschermd tegen de kracht van marketing. 


De Wereldgezondheidsorganisatie wil echter niet pleiten voor eenzijdig opgelegde maatregelen, wel voor een constructieve samenwerking tussen overheden en de privésector. Het rapport wordt in mei ter discussie voorgelegd aan de lidstaten. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top