Wereldgezondheidsorganisatie pleit voor suikertaks | RetailDetail

Wereldgezondheidsorganisatie pleit voor suikertaks

Wereldgezondheidsorganisatie pleit voor suikertaks

Het obesitasprobleem bij kinderen kan niet worden opgelost door vrijwillige inspanningen van de voedingssector alleen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie. Taxatie en marketingrestricties zijn noodzakelijk. 

 

Te veel energie, te weinig voedingsstoffen

In een nieuw rapport getiteld “Ending Childhood Obesity”, dat vorige week werd gepubliceerd, dringt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) er bij de voedingsindustrie op aan om gezondere voeding en dranken te produceren. Volgens de organisatie leven kinderen vandaag in een omgeving die obesitas bevordert, doordat ze voortdurend geconfronteerd worden met goedkope en makkelijk verkrijgbare industriële voedingsproducten die te veel energie en te weinig voedingsstoffen bevatten.


Hoewel het rapport erkent dat de voedingssector vrijwillige inspanningen doet, stelt het dat ook de overheid moet ingrijpen, bijvoorbeeld met taxatie en marketingrestricties. De vermelding van voedingswaarden en verkeerslichtetiketten op de verpakking volstaat niet om consumentengedrag te veranderen. Een gestandaardiseerd systeem van voedingsetikettering zou wel kunnen bijdragen tot een betere voedingsvoorlichting, als het verplicht wordt voor alle verpakte voedingswaren en dranken. 

 

Kinderen beschermen tegen de kracht van marketing

De organisatie ziet voldoende argumenten voor de invoering van een effectieve taks op suikerhoudende dranken. Fiscale ingrepen hoeven niet beperkt te blijven tot frisdranken, maar kunnen ook toegepast worden op andere ongezonde voedingswaren die rijk zijn aan vet en suiker. 


Het rapport benadrukt ook het belang van voedingseducatie. Op school zou de verkoop van ongezonde producten verboden moeten worden. En elke poging om obesitas bij kinderen een halt toe te roepen, is tot mislukken gedoemd als kinderen niet worden beschermd tegen de kracht van marketing. 


De Wereldgezondheidsorganisatie wil echter niet pleiten voor eenzijdig opgelegde maatregelen, wel voor een constructieve samenwerking tussen overheden en de privésector. Het rapport wordt in mei ter discussie voorgelegd aan de lidstaten. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.