Wereldwijde solidariteitsactie tegen ‘onderbetaalde hamburgerjobs’

Wereldwijde solidariteitsactie tegen ‘onderbetaalde hamburgerjobs’

ABVV Horval en ACV Voeding en Diensten hebben gisteren een solidariteitsactie gehouden aan een Antwerpse vestiging van McDonald's. De actie kaderde in de wereldwijde 'Fight for 15'-campagne, die ijvert voor minimumlonen van 15 dollar in de fastfoodsector.

Internationale solidariteitscampagne

Aan de Teniersplaats in Antwerpen hebben de vakbonden gisteren campagne gevoerd om te pleiten voor een minimumloon van 15 dollar per uur voor fastfoodwerknemers wereldwijd. De "Fight for 15"-actie kwam er op initiatief van UITA, de internationale vakbond voor werknemers in de voedings- en horecasectoren, en werd gelijktijdig gevoerd in 35 landen.

 

Het zwaartepunt van de actie lag in Amerika: onder meer in de VS en Mexico hebben werknemers in fastfoodrestaurants een gemiddeld uurloon van 7,25 dollar. Dat moet volgens de vakbonden opgetrokken worden naar 15 dollar, of omgerekend zo'n 11 euro.

 

"Aangezien de fastfoodsector wereldwijd enorme winsten maakt, zijn er zeker middelen voorhanden. We stellen echter vast dat de houding van de werkgevers van de fastfood soms sterk verschilt van land tot land, zelfs in Europa, terwijl het gaat om absoluut identieke producten en om hetzelfde werk. De grote merken verstoppen zich ook te vaak achter de onafhankelijkheid van de franchisers om zo te ontsnappen aan hun verantwoordelijkheden", klinkt het bij de vakbonden.

 

"Andere problemen" in België

In België bedraagt het gemiddelde uurloon voor een fastfoodmedewerker 11,30 euro, dus boven het gevraagde wereldwijde minimum. Toch is het ook in België lang niet al rozengeur en maneschijn, zo stellen de bonden: "Het systeem van franchisering, het doorsluizen van huurgelden naar belastingsparadijzen, de zeer moeilijke arbeidsomstandigheden die men kan blijven organiseren doordat men er alles aan doet om geen sociaal overleg te installeren... Men omzeilt de wetgeving om geen syndicale controle te moeten toestaan", klinkt het bij het ACV en het ABVV.

 

Bij Mc Donald's was niemand bereikbaar voor commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top