Wereldwijde solidariteitsactie tegen ‘onderbetaalde hamburgerjobs’

Wereldwijde solidariteitsactie tegen ‘onderbetaalde hamburgerjobs’

ABVV Horval en ACV Voeding en Diensten hebben gisteren een solidariteitsactie gehouden aan een Antwerpse vestiging van McDonald's. De actie kaderde in de wereldwijde 'Fight for 15'-campagne, die ijvert voor minimumlonen van 15 dollar in de fastfoodsector.

Internationale solidariteitscampagne

Aan de Teniersplaats in Antwerpen hebben de vakbonden gisteren campagne gevoerd om te pleiten voor een minimumloon van 15 dollar per uur voor fastfoodwerknemers wereldwijd. De "Fight for 15"-actie kwam er op initiatief van UITA, de internationale vakbond voor werknemers in de voedings- en horecasectoren, en werd gelijktijdig gevoerd in 35 landen.

 

Het zwaartepunt van de actie lag in Amerika: onder meer in de VS en Mexico hebben werknemers in fastfoodrestaurants een gemiddeld uurloon van 7,25 dollar. Dat moet volgens de vakbonden opgetrokken worden naar 15 dollar, of omgerekend zo'n 11 euro.

 

"Aangezien de fastfoodsector wereldwijd enorme winsten maakt, zijn er zeker middelen voorhanden. We stellen echter vast dat de houding van de werkgevers van de fastfood soms sterk verschilt van land tot land, zelfs in Europa, terwijl het gaat om absoluut identieke producten en om hetzelfde werk. De grote merken verstoppen zich ook te vaak achter de onafhankelijkheid van de franchisers om zo te ontsnappen aan hun verantwoordelijkheden", klinkt het bij de vakbonden.

 

"Andere problemen" in België

In België bedraagt het gemiddelde uurloon voor een fastfoodmedewerker 11,30 euro, dus boven het gevraagde wereldwijde minimum. Toch is het ook in België lang niet al rozengeur en maneschijn, zo stellen de bonden: "Het systeem van franchisering, het doorsluizen van huurgelden naar belastingsparadijzen, de zeer moeilijke arbeidsomstandigheden die men kan blijven organiseren doordat men er alles aan doet om geen sociaal overleg te installeren... Men omzeilt de wetgeving om geen syndicale controle te moeten toestaan", klinkt het bij het ACV en het ABVV.

 

Bij Mc Donald's was niemand bereikbaar voor commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top