Werknemers Unilever zien verkoop margarinedivisie niet zitten | RetailDetail

Werknemers Unilever zien verkoop margarinedivisie niet zitten

Werknemers Unilever zien verkoop margarinedivisie niet zitten
Shutterstock

De Europese ondernemingsraad van Unilever en vakbondsfederatie Effat zien de verkoop van de margarinedivisie van het Brits-Nederlandse bedrijf niet zitten. Ze hebben daarom een lijst met eisen rond die verkoop overhandigd aan CEO Paul Polman.

Te weinig investeringen

“Unilever heeft de problemen bij de margarine aan zichzelf te wijten”, stelt Hermann Soggeberg, voorzitter van de Europese ondernemingsraad. “Unilever heeft veel te laat gereageerd op wijzigingen in het consumptiegedrag van de klanten.” Volgens hem heeft Unilever veel te weinig geïnvesteerd in de divisie, terwijl het dat wel heeft gedaan bij andere takken van het bedrijf. Hij is ook niet de spreken over de manier waarop Unilever sinds de afsplitsing van de margarinetak in 2015 steevast heeft ontkend dat de afdeling zou verkocht worden.

 

Om er zeker van te zijn dat de werknemers nu niet bekaaid uit de overnamegesprekken komen, heeft de ondernemingsraad, samen met Effat, een lijst met eisen opgesteld. Zo willen ze bijvoorbeeld nauw betrokken zijn bij de overnameonderhandelingen. “De hoogst mogelijke prijs bedingen ten koste van de werknemers mag zeker niet de bedoeling zijn”, zegt Soggeberg.

 

“De margarine is de Uni van Unilever. De onderneming zet één van haar steunpilaren in de etalage”, voegt Harald Wiedenhofer, secretaris-generaal van de Effat, daar aan toe. “Deze historische beslissing heeft rechtstreeks gevolgen voor de meer dan duizend werknemers in Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.