Wervingsstop bij Albert Heijn België

Wervingsstop bij Albert Heijn België

Albert Heijn België neemt voorlopig geen werknemers met vaste contracten meer aan. Op die manier hoopt de distributeur getroffen medewerkers uit de acht vestigingen die de groep van de hand moet doen, elders een baan te kunnen geven.

Toekomst 453 medewerkers op het spel

Gisteren zaten vakbonden en directie bij Albert Heijn België een eerste keer samen om de toekomst te bespreken van de 453 medewerkers uit de acht vestigingen die de groep moet afstoten. Dinsdag heeft de Belgische Mededingingsautoriteit de fusie tussen Delhaize en Ahold goedgekeurd, op voorwaarde dat acht Albert Heijn-winkels en vijf Delhaize-vestigingen sluiten. Een concrete timing is er niet: mogelijk blijven de winkels nog tot eind dit jaar open.

 

"De Mededingingsautoriteit heeft enkel probleemzones aangeduid en Ahold heeft beslist welke vestigingen zullen verdwijnen", zegt Thomas Baeyens van de socialistische vakbond BBTK aan persbureau Belga. "Dat 8 van de 31 geïntegreerde winkels verdwijnen, wijst volgens ons op een uitdoofscenario voor geïntegreerde winkels." Feit is dat Albert Heijn voorlopig geen vergunningen meer heeft om nog nieuwe winkels te openen.

 

Volgens de bonden heeft de directie alvast toegezegd geen nieuwe vaste contracten meer aan te werven. Waar er plaatsen vrijkomen, zulen die prioritair naar de getroffen medewerkers gaan, klinkt het.

 

Op 5 april staat een nieuwe vergadering gepland. Daar hopen de bonden antwoorden te krijgen op hun vragen. Behalve een premie om de betrokkenen gemotiveerd te houden, eisen de bonden ook het behoud van dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden bij een nieuwe eigenaar. Ze wijzen erop dat werknemers uit de geïntegreerde winkels onder een ander paritair comité vallen dan hun collega’s in de franchisewinkels, waardoor ze betere loon- en arbeidsvoorwaarden genieten. En die willen ze kost wat kost behouden zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top