Wijnverkoop in opmars in Nederland

Wijnverkoop in opmars in Nederland
http://www.shutterstock.com/nl/pic-352194722/stock-photo-pouring-red-wine-from-bottle-into-the-wineglass.html?src=BduMl0Zz-xYNssDEq2NleA-1-11

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben de smaak van het wijndrinken te pakken. Dat blijkt uit de stijgende verkoop de voorbije jaren. Vooral de goedkopere wijnen uit de supermarkt worden steeds meer verkocht.

Meer rode dan witte wijn

44 procent van de verkochte wijn is rode wijn, terwijl slechts 29 procent witte wijn is. Gemiddeld geeft de Nederlandse consument slechts 3,44 euro uit aan een fles wijn, die voornamelijk gekocht wordt in de supermarkt. 66 procent van alle verkochte wijn is afkomstig uit de supermarkt. Daarnaast kiest de Nederlander voor de wijnspeciaalzaak of de slijterij. De online verkoop is nog een kleine, maar wel groeiende markt. Dat schrijft MT.nl.

 

De Franse wijn is nog steeds de meest populaire, al is de verkoop volgens de meest recente cijfers wel met 4 procent gedaald. Op de tweede plaats staat de Duitse wijn, gevolgd door de Italiaanse en de Spaanse wijnen. Wijnen uit Chili zijn dan weer bezig aan een opmars en zagen hun marktaandeel stijgen van 2 procent naar 9,5 procent.

 

Die stijging is mogelijk te danken aan de manier waarop wijnen worden uitgestald bij supermarkten. Die doen dat steeds vaker op basis van smaak en drinkmoment in plaats van op land van herkomst. Die verdeling is mogelijk ook het gevolg van de wijnkennis van de gemiddelde Nederland. 77 procent zegt immers weinig tot beperkte wijnkennis te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12 procent gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top