Wijnverkoop in opmars in Nederland | RetailDetail

Wijnverkoop in opmars in Nederland

Wijnverkoop in opmars in Nederland
http://www.shutterstock.com/nl/pic-352194722/stock-photo-pouring-red-wine-from-bottle-into-the-wineglass.html?src=BduMl0Zz-xYNssDEq2NleA-1-11

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben de smaak van het wijndrinken te pakken. Dat blijkt uit de stijgende verkoop de voorbije jaren. Vooral de goedkopere wijnen uit de supermarkt worden steeds meer verkocht.

Meer rode dan witte wijn

44 procent van de verkochte wijn is rode wijn, terwijl slechts 29 procent witte wijn is. Gemiddeld geeft de Nederlandse consument slechts 3,44 euro uit aan een fles wijn, die voornamelijk gekocht wordt in de supermarkt. 66 procent van alle verkochte wijn is afkomstig uit de supermarkt. Daarnaast kiest de Nederlander voor de wijnspeciaalzaak of de slijterij. De online verkoop is nog een kleine, maar wel groeiende markt. Dat schrijft MT.nl.

 

De Franse wijn is nog steeds de meest populaire, al is de verkoop volgens de meest recente cijfers wel met 4 procent gedaald. Op de tweede plaats staat de Duitse wijn, gevolgd door de Italiaanse en de Spaanse wijnen. Wijnen uit Chili zijn dan weer bezig aan een opmars en zagen hun marktaandeel stijgen van 2 procent naar 9,5 procent.

 

Die stijging is mogelijk te danken aan de manier waarop wijnen worden uitgestald bij supermarkten. Die doen dat steeds vaker op basis van smaak en drinkmoment in plaats van op land van herkomst. Die verdeling is mogelijk ook het gevolg van de wijnkennis van de gemiddelde Nederland. 77 procent zegt immers weinig tot beperkte wijnkennis te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.