Wim Ballieu (Balls & Glory) voorspelt einde vleesconsumptie | RetailDetail

Wim Ballieu (Balls & Glory) voorspelt einde vleesconsumptie

Wim Ballieu (Balls & Glory) voorspelt einde vleesconsumptie
Balls & Glory

Wim Ballieu, de oprichter van gehaktballenketen Balls & Glory, verwacht dat we binnen 20 jaar geen vlees meer zullen eten. Hij zegt dat in de nasleep van de voorbije schandalen rond de vleesproductie.

 

Overgangsfase

Ondanks zijn voorliefde voor vlees en gehaktballen, is Ballieu zelf een flexitariër en eet hij slechts twee keer per week vlees. Bovendien komt het einde van de vleesconsumptie volgens hem steeds dichterbij. "Ik denk niet dat we binnen 20 jaar nog vlees eten. We zitten nu in een overgangsfase”, zegt hij aan Radio 1.

 

Met Balls & Glory brengt Ballieu heel wat gehaktballen aan de man en als slagerszoon is hij ook opgegroeid in een milieu waar vlees een belangrijke factor was. "Ik ben opgegroeid op een boerderij. Wij kweekten nog varkens op de boerderij van mijn grootouders. Ik heb deze cultuur altijd hardnekkig verdedigd. Maar nu ben ik tot het besef gekomen: het is niet omdat vlees in mijn cultuur zit dat ik het mag opdringen.

 

Niet dat hij elke vorm van vlees meteen wil opgeven, maar hij wil wel dat de klant tenminste perfect weet waar zijn product vandaan komt. “Op traceerbaarheid heb ik steeds keihard gehamerd. Mijn klanten moeten op zijn minst gerust zijn over wat in ons voedsel zit. Dat gaat over varkensvlees of rundsvlees, maar net zo goed over avocado’s.”

 

Er lijkt in ieder geval een verandering aan te komen in de vleessector, waarin steeds meer grote bedrijven inzetten op vleesvervangers en ook supermarkten klanten willen aanzetten om minder vlees te eten. De verkoop van plantaardige vleesalternatieven groeit dan ook gemiddeld met 8% per jaar sinds 2010.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.