Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Serieel ondernemer Wim Heylen wil tegen eind volgend jaar een Belgische pasta in de winkelrekken hebben. Daarom wordt hij ook akkerbouwer en zaait hij dit najaar in Geel zijn eerste durumtarwe in.

Deegwaren onder Belgische vlag

Pasta wordt vereenzelvigd met Italië, maar er moet ook een Belgisch etiket op kunnen, vindt Heylen. Dus start de grondlegger van de Groep Heylen zelf met de teelt van durum, een harde tarwe die geschikt is voor de productie van pasta’s. Nochtans heet het Belgische weertje daarvoor te nat en te koud te zijn. “Maar als het ergens wel kan, dan zal het in de Kempen zijn. Dat is niet alleen de warmste streek in België, er is ook zandgrond waardoor het water na een regenbui vlug wegsijpelt”, aldus de ondernemer.

 

Heylen kocht voor zijn project een boerderij met 8 hectare grond in Geel, waar ook nieuwe opslagruimtes, machineloodsen, labo’s en een testkeuken zullen verrijzen. De lokale Thomas More Hogeschool zal mee helpen uitzoeken welke durum-variëteit het best gedijt in de Kempen. Er wordt onder meer geëxperimenteerd met een soort die in het zuiden van Duitsland wordt verbouwd.

 

Op termijn droomt Heylen ervan om ook andere lokale landbouwers in te schakelen. Zij zouden een vaste vergoeding per hectare ontvangen, aangevuld met een bonus volgens de oogst.

 

Na de Kempense aarbeienconfituur nu Kempense pasta

De ondernemer wil zijn productie van pasta met Belgische tarwe als regionale specialiteit introduceren in de retailsector via RVDP (Ronald Vandeputte), één van de bedrijven waarin hij investeerde. Dat legt zich toe op de verdeling van vier productfamilies: olijfolie en balsamico, tomaten, pasta’s en confituren en focust daarbij op producten met een meerwaarde, waardoor het niet het zoveelste in de rij moet aanbieden.

 

Recent lanceerde het in dat opzicht al een aarbeienconfituur met vruchten die bij de veiling van Hoogstraten worden afgenomen. Momenteel wordt die al via Delhaize verkocht, vanaf volgend jaar ook via andere distributeurs. De bedoeling is wel de distributie te beperken tot de Belgische markt. Een Belgische regionaal product op de Nederlandse markt brengen, heeft immers weinig meerwaarde.

 

De Italië-link van Heylen

De pasta-link is trouwens niet de enige link die Wim Heylen met zijn geliefkoosde Italië heeft. “Onze groep is niet toevallig ook eigenaar van Boretti,  het lifestylemerk voor keukentoestellen en barbecues in Italiaans design”, aldus de Kempense ondernemer.

 

Verder investeerde Heylen onder meer ook in een uiteenlopend gamma van activiteiten, met vastgoedontwikkeling onder eigen naam, Exellent, Expert, Dealershop, Connect Pro, Compudeals, Connect IT, Brio, Link 21, Frame 21, Bomaco Wood industries, Mauquoy Token Company, National Token, Royal Blanking International, DRU International en AFM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top