Wim Heylen werkt aan Belgische pasta | RetailDetail

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Serieel ondernemer Wim Heylen wil tegen eind volgend jaar een Belgische pasta in de winkelrekken hebben. Daarom wordt hij ook akkerbouwer en zaait hij dit najaar in Geel zijn eerste durumtarwe in.

Deegwaren onder Belgische vlag

Pasta wordt vereenzelvigd met Italië, maar er moet ook een Belgisch etiket op kunnen, vindt Heylen. Dus start de grondlegger van de Groep Heylen zelf met de teelt van durum, een harde tarwe die geschikt is voor de productie van pasta’s. Nochtans heet het Belgische weertje daarvoor te nat en te koud te zijn. “Maar als het ergens wel kan, dan zal het in de Kempen zijn. Dat is niet alleen de warmste streek in België, er is ook zandgrond waardoor het water na een regenbui vlug wegsijpelt”, aldus de ondernemer.

 

Heylen kocht voor zijn project een boerderij met 8 hectare grond in Geel, waar ook nieuwe opslagruimtes, machineloodsen, labo’s en een testkeuken zullen verrijzen. De lokale Thomas More Hogeschool zal mee helpen uitzoeken welke durum-variëteit het best gedijt in de Kempen. Er wordt onder meer geëxperimenteerd met een soort die in het zuiden van Duitsland wordt verbouwd.

 

Op termijn droomt Heylen ervan om ook andere lokale landbouwers in te schakelen. Zij zouden een vaste vergoeding per hectare ontvangen, aangevuld met een bonus volgens de oogst.

 

Na de Kempense aarbeienconfituur nu Kempense pasta

De ondernemer wil zijn productie van pasta met Belgische tarwe als regionale specialiteit introduceren in de retailsector via RVDP (Ronald Vandeputte), één van de bedrijven waarin hij investeerde. Dat legt zich toe op de verdeling van vier productfamilies: olijfolie en balsamico, tomaten, pasta’s en confituren en focust daarbij op producten met een meerwaarde, waardoor het niet het zoveelste in de rij moet aanbieden.

 

Recent lanceerde het in dat opzicht al een aarbeienconfituur met vruchten die bij de veiling van Hoogstraten worden afgenomen. Momenteel wordt die al via Delhaize verkocht, vanaf volgend jaar ook via andere distributeurs. De bedoeling is wel de distributie te beperken tot de Belgische markt. Een Belgische regionaal product op de Nederlandse markt brengen, heeft immers weinig meerwaarde.

 

De Italië-link van Heylen

De pasta-link is trouwens niet de enige link die Wim Heylen met zijn geliefkoosde Italië heeft. “Onze groep is niet toevallig ook eigenaar van Boretti,  het lifestylemerk voor keukentoestellen en barbecues in Italiaans design”, aldus de Kempense ondernemer.

 

Verder investeerde Heylen onder meer ook in een uiteenlopend gamma van activiteiten, met vastgoedontwikkeling onder eigen naam, Exellent, Expert, Dealershop, Connect Pro, Compudeals, Connect IT, Brio, Link 21, Frame 21, Bomaco Wood industries, Mauquoy Token Company, National Token, Royal Blanking International, DRU International en AFM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.