Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week

Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week
Shutterstock

Een week waarin de voedingssector aan de alarmbel trok en de supermarktoorlog een opmerkelijk slachtoffer eiste: RetailDetail Food blikt terug. 

Goed en slecht nieuws

Hoe zou het nog zijn met onze voedingsindustrie tegenwoordig? Goed en niet goed, vernemen we. De sector legde de afgelopen tien jaar een mooi parcours af en de uitvoer blijft stijgen, maar de toekomst ziet er onzeker uit als gevolg van de Russische boycot en de Brexit. Die Britse uittocht is nochtans niet voor iedereen slecht nieuws: met name Aldi en Lidl zouden ervan kunnen profiteren, zo blijkt. Tot spijt van wie het benijdt. 

 

Want geen supermarktoorlog zonder slachtoffers, zo is het toch?  In Griekenland bijvoorbeeld ging Carrefour-franchisé Marinopoulos onderuit. Vorig weekend viel in Neerpelt Alvo C&B al om, amper twee maanden na de feestelijke opening. Erg jammer, want het was een mooie winkel én het betekende een zware investering. Tja, prijsperceptie is een raar beestje waarmee je maar beter rekening houdt als je per se de deuren wil openen naast een Colruyt, een Aldi en een Albert Heijn

 

Zeker, dit verhaal roept heel wat vraagtekens op, maar bij C&B laten ze zich niet ontmoedigen: de plannen voor de opening van een bijkomende vestiging in Dilsen-Stokkem houden stand. Ze kunnen het aangekochte meubilair dus gewoon verhuizen. 

 

Geld en gezondheid

Over prijsperceptie gesproken: groenten en fruit worden in de supermarkt tegen een veel te lage prijs verkocht, vernamen we afgelopen week. Waarom? Omdat de milieu-impact niet verrekend wordt. Uiteindelijk betalen we die toch, maar dan in de vorm van belastingen én een hypotheek op de toekomst. Verschillende supermarktketens zullen voortaan de werkelijke kost van landbouwproducten tonen aan hun shoppers, onder het motto ‘bio is niet te duur, het zijn de andere producten die te goedkoop zijn.’ Dat doet ook Bio-Planet, dat zopas zijn twintigste winkel opende. 

 

Is ook suiker te goedkoop? In elk geval zorgt de suikertaks er niet voor dat we minder frisdranken kopen: er is gewoon een verschuiving, deels naar de harddiscounters en deels naar het buitenland. Op onze gezondheid heeft dat dus geen impact. Hallo, mevrouw De Block? Gelukkig zijn er nog bedrijven die wél aan onze gezondheid denken. Nestlé bijvoorbeeld: de nieuwe CEO heeft hoegenaamd geen ervaring in de voedingssector, maar des te meer in die van de gezondheid. Dat kan geen toeval zijn. 

 

Koekjes en bier

Bij Danone gaan ze dan weer voluit voor de smaak, met een participatie van 40% in een koekjes- en yoghurtmerk dat vooral lékkere producten op de markt brengt en daarmee ook al Starbucks wist te verleiden. Ook lekker: Mondelez wil Hershey overnemen, maar Hershey wil (nog) niet.

 

AB InBev is dan weer blij omdat de overname van SABMiller de zegen krijgt van de Zuid-Afrikaanse concurrentiewaakhond, al koppelt die er wel enkele voorwaarden aan. Minder blij zijn ze in Leuven ongetwijfeld met het onderzoek dat de EU instelt naar inbreuken op de mededingingsregels door de brouwer. Zo is het altijd wat. Het zal de supporters van de Rode Duivels er vanavond niet van weerhouden om een blik Jupiler open te trekken, vermoeden we. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen 70 banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Back to top