Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week

Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week
Shutterstock

Een week waarin de voedingssector aan de alarmbel trok en de supermarktoorlog een opmerkelijk slachtoffer eiste: RetailDetail Food blikt terug. 

Goed en slecht nieuws

Hoe zou het nog zijn met onze voedingsindustrie tegenwoordig? Goed en niet goed, vernemen we. De sector legde de afgelopen tien jaar een mooi parcours af en de uitvoer blijft stijgen, maar de toekomst ziet er onzeker uit als gevolg van de Russische boycot en de Brexit. Die Britse uittocht is nochtans niet voor iedereen slecht nieuws: met name Aldi en Lidl zouden ervan kunnen profiteren, zo blijkt. Tot spijt van wie het benijdt. 

 

Want geen supermarktoorlog zonder slachtoffers, zo is het toch?  In Griekenland bijvoorbeeld ging Carrefour-franchisé Marinopoulos onderuit. Vorig weekend viel in Neerpelt Alvo C&B al om, amper twee maanden na de feestelijke opening. Erg jammer, want het was een mooie winkel én het betekende een zware investering. Tja, prijsperceptie is een raar beestje waarmee je maar beter rekening houdt als je per se de deuren wil openen naast een Colruyt, een Aldi en een Albert Heijn

 

Zeker, dit verhaal roept heel wat vraagtekens op, maar bij C&B laten ze zich niet ontmoedigen: de plannen voor de opening van een bijkomende vestiging in Dilsen-Stokkem houden stand. Ze kunnen het aangekochte meubilair dus gewoon verhuizen. 

 

Geld en gezondheid

Over prijsperceptie gesproken: groenten en fruit worden in de supermarkt tegen een veel te lage prijs verkocht, vernamen we afgelopen week. Waarom? Omdat de milieu-impact niet verrekend wordt. Uiteindelijk betalen we die toch, maar dan in de vorm van belastingen én een hypotheek op de toekomst. Verschillende supermarktketens zullen voortaan de werkelijke kost van landbouwproducten tonen aan hun shoppers, onder het motto ‘bio is niet te duur, het zijn de andere producten die te goedkoop zijn.’ Dat doet ook Bio-Planet, dat zopas zijn twintigste winkel opende. 

 

Is ook suiker te goedkoop? In elk geval zorgt de suikertaks er niet voor dat we minder frisdranken kopen: er is gewoon een verschuiving, deels naar de harddiscounters en deels naar het buitenland. Op onze gezondheid heeft dat dus geen impact. Hallo, mevrouw De Block? Gelukkig zijn er nog bedrijven die wél aan onze gezondheid denken. Nestlé bijvoorbeeld: de nieuwe CEO heeft hoegenaamd geen ervaring in de voedingssector, maar des te meer in die van de gezondheid. Dat kan geen toeval zijn. 

 

Koekjes en bier

Bij Danone gaan ze dan weer voluit voor de smaak, met een participatie van 40% in een koekjes- en yoghurtmerk dat vooral lékkere producten op de markt brengt en daarmee ook al Starbucks wist te verleiden. Ook lekker: Mondelez wil Hershey overnemen, maar Hershey wil (nog) niet.

 

AB InBev is dan weer blij omdat de overname van SABMiller de zegen krijgt van de Zuid-Afrikaanse concurrentiewaakhond, al koppelt die er wel enkele voorwaarden aan. Minder blij zijn ze in Leuven ongetwijfeld met het onderzoek dat de EU instelt naar inbreuken op de mededingingsregels door de brouwer. Zo is het altijd wat. Het zal de supporters van de Rode Duivels er vanavond niet van weerhouden om een blik Jupiler open te trekken, vermoeden we. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top