Winst Carrefour staat onder druk | RetailDetail

Winst Carrefour staat onder druk

Winst Carrefour staat onder druk
Shutterstock

De Franse retailgroep Carrefour maakte zopas zijn resultaten over de eerste jaarhelft van 2017 bekend, en die stellen flink teleur. Ook de tweede jaarhelft zal moeilijk blijven, zegt het nieuwe managementteam.

Dalende marges

De omzetcijfers voor de eerste twee kwartalen waren al eerder bekendgemaakt. In de eerste jaarhelft boekte de retailer alles samen een omzet van 38,5 miljard euro (+6,2%), de vergelijkbare groei bedroeg 2,1%.

 

De winstcijfers echter ogen echter minder rooskleurig: het courant bedrijfsresultaat van de groep bedroeg 621 miljoen euro, een daling met 12,1%. De operationele marge daalde tot 1,6%, onder andere als gevolg van een sterke promotionele en prijsdruk in Frankrijk en oplopende verliezen in Argentinië, waar de economie blijft sputteren. Ook in de andere Europese landen zijn de operationele marges licht dalend, onder meer door de integratie van de overgenomen winkels van Eroski in Spanje en Billa in Roemenië.

 

Geen verbetering in zicht

Winstcijfers per land geeft Carrefour niet: over België weten we dus enkel dat de omzet in het eerst halfjaar steeg met 0,1% tot 2,1 miljard euro, het gevolg van een zwak eerste en een goed tweede kwartaal.

 

Voorlopig verwacht Carrefour geen significante verbetering: over het hele jaar 2017 zal de omzet tussen 2 en 4 % stijgen, minder dan de 3 à 5% die eerder waren vooropgesteld. De omstandigheden blijven moeilijk in sommige landen en de jaarresultaten zullen dan ook in lijn liggen met die van de eerste jaarhelft. Carrefour zegt dat het zijn financiële discipline zal versterken en de investeringen licht zal terugschroeven. “Het nieuwe managementteam is volledig gefocust op het verbeteren van de groepsprestaties en het inspelen op de snelle en verreikende evoluties in de industrie,” luidt het. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.