Winst McDonald’s krijgt klappen | RetailDetail

Winst McDonald’s krijgt klappen

Winst McDonald’s krijgt klappen

De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft in het derde kwartaal flinke klappen gekregen. De winst van het bedrijf viel sterk terug en de CEO moest toegeven dat de keten met imagoproblemen kampt.

Schandaal in China

De nettowinst van McDonald's viel in het derde kwartaal met maar liefst dertig procent terug naar 1,07 miljard dollar (840 miljoen euro) en ook de omzet viel terug naar 7 miljard dollar (5,5 miljard euro), een daling van vijf procent. Op elke grote markt moest de keten toezien hoe het aantal klanten terugviel, deels omdat veel consumenten zich vragen stellen bij de kwaliteit van het voedsel bij McDonald's.

 

In de Verenigde Staten daalde de vergelijkbare omzet met 3,3 procent. Concurrent Chipotle maakte gebruik van die terugval om zijn marktaandeel te vergroten en liet een vergelijkbare omzetgroei van 19,8 procent optekenen in het derde kwartaal. In Europa daalde de vergelijkbare omzet met 1,4 procent en een schandaal in China zorgde er voor dat de vergelijkbare omzet er terugviel met maar liefst 22,7 procent.

 

CEO Don Thompson geeft dan ook toe dat McDonald's met een imagoprobleem kampt en op zoek is naar een nieuwe manier om klanten aan te trekken. Zo gaat het menu's vereenvoudigen en komen er meer opties om hamburgers zelf samen te stellen. Op dat vlak heeft McDonald's al enkele proefprojecten lopen, waarbij klanten zelf combinaties kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.