Winst McDonald’s krijgt klappen

Winst McDonald’s krijgt klappen

De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft in het derde kwartaal flinke klappen gekregen. De winst van het bedrijf viel sterk terug en de CEO moest toegeven dat de keten met imagoproblemen kampt.

Schandaal in China

De nettowinst van McDonald's viel in het derde kwartaal met maar liefst dertig procent terug naar 1,07 miljard dollar (840 miljoen euro) en ook de omzet viel terug naar 7 miljard dollar (5,5 miljard euro), een daling van vijf procent. Op elke grote markt moest de keten toezien hoe het aantal klanten terugviel, deels omdat veel consumenten zich vragen stellen bij de kwaliteit van het voedsel bij McDonald's.

 

In de Verenigde Staten daalde de vergelijkbare omzet met 3,3 procent. Concurrent Chipotle maakte gebruik van die terugval om zijn marktaandeel te vergroten en liet een vergelijkbare omzetgroei van 19,8 procent optekenen in het derde kwartaal. In Europa daalde de vergelijkbare omzet met 1,4 procent en een schandaal in China zorgde er voor dat de vergelijkbare omzet er terugviel met maar liefst 22,7 procent.

 

CEO Don Thompson geeft dan ook toe dat McDonald's met een imagoprobleem kampt en op zoek is naar een nieuwe manier om klanten aan te trekken. Zo gaat het menu's vereenvoudigen en komen er meer opties om hamburgers zelf samen te stellen. Op dat vlak heeft McDonald's al enkele proefprojecten lopen, waarbij klanten zelf combinaties kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Vlaanderen is alweer een foodhal rijker: in Leuven opende dit weekend De Smidse. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top