Winststijging voor Pernod Ricard dankzij whiskyverkoop | RetailDetail

Winststijging voor Pernod Ricard dankzij whisky

Winststijging voor Pernod Ricard dankzij whisky

Het Franse drankenconcern Pernod Ricard heeft in de eerste helft van zijn boekjaar zowel zijn omzet als zijn winst zien stijgen. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties in Azië en een goed resultaat van zijn Jameson-whisky.

Verkoop Jameson stijgt met vijfde

De omzet van Pernod Ricard steeg in de eerste zes maanden van het boekjaar met 2% naar 5,06 miljard euro, op organische basis was er zelfs een groei van 4%. Tegelijk ging ook de nettowinst er met 3% op vooruit, van 896 miljoen euro naar 924 miljoen euro.

 

Eeen wereldwijde sterke vraag stuwde de verkoop van de Ierse Jameson-whisky ongeveer 20% hoger. Ook vrijwel alle andere merken van het bedrijf konden gewag maken van vooruitgang: onder meer Martell, Beefeater en Ballantine’s zagen hun omzet met 5 tot 7% groeien.

 

Voor het volledige jaar verwacht Pernod Ricard een autonome groei van de winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 2 tot 4% ten opzichte van een jaar eerder. Dit ondanks een “onzekere marktomstandigheden”, aldus CEO Alexandre Ricard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.