WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België | RetailDetail

WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

Brouwerijgigant AB InBev heeft in 2014 meer bier verkocht in België. Dat was te danken aan het WK voetbal, want structureel blijft de tendens immers dalend.

AB InBev verkocht 4,5 miljoen hectoliter in 2014

Weekblad Trends kon interne documenten met voorlopige cijfers van de brouwer inkijken, en die lieten in 2014 een globale stijging van de verkoop met enkele duizenden hectoliters zien. Het globale volume tikte af op 4,5 miljoen hectoliter. Jupiler, Leffe en Stella Artois wogen daarbij het zwaarst door.

 

De stijging werd grotendeels bepaald door het succesvolle WK voor de Rode Duivels: de piek van het verbruik situeerde zich in juni en eens de Duivels waren uitgeschakeld, viel de verkoop terug. Daar bovenop kwam nog eens het matige weer in juli en augustus. Nog altijd volgens Trends lag de verkoop die maand zelfs 15% onder het niveau van dezelfde maand van 2013.

 

Structureel blijft markt zwak

Structureel blijft de markt ook tegenzitten: de Belgische bierverkoop van AB InBev daalde van 5,6 miljoen hectoliter in 2000 naar 4,5 miljoen hectoliter in 2014. Alleen in 2003, 2011 en 2014 viel een stijging te noteren, de andere jaren werden rode cijfers opgetekend.

 

AB InBev gaf vorige week een daling van het verbruik als reden aan om de prijzen te verhogen en zo de omzet op peil te houden. Die inkomsten zijn nodig, aldus het bedrijf, om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.