WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

Brouwerijgigant AB InBev heeft in 2014 meer bier verkocht in België. Dat was te danken aan het WK voetbal, want structureel blijft de tendens immers dalend.

AB InBev verkocht 4,5 miljoen hectoliter in 2014

Weekblad Trends kon interne documenten met voorlopige cijfers van de brouwer inkijken, en die lieten in 2014 een globale stijging van de verkoop met enkele duizenden hectoliters zien. Het globale volume tikte af op 4,5 miljoen hectoliter. Jupiler, Leffe en Stella Artois wogen daarbij het zwaarst door.

 

De stijging werd grotendeels bepaald door het succesvolle WK voor de Rode Duivels: de piek van het verbruik situeerde zich in juni en eens de Duivels waren uitgeschakeld, viel de verkoop terug. Daar bovenop kwam nog eens het matige weer in juli en augustus. Nog altijd volgens Trends lag de verkoop die maand zelfs 15% onder het niveau van dezelfde maand van 2013.

 

Structureel blijft markt zwak

Structureel blijft de markt ook tegenzitten: de Belgische bierverkoop van AB InBev daalde van 5,6 miljoen hectoliter in 2000 naar 4,5 miljoen hectoliter in 2014. Alleen in 2003, 2011 en 2014 viel een stijging te noteren, de andere jaren werden rode cijfers opgetekend.

 

AB InBev gaf vorige week een daling van het verbruik als reden aan om de prijzen te verhogen en zo de omzet op peil te houden. Die inkomsten zijn nodig, aldus het bedrijf, om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.

Tags: