WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

Brouwerijgigant AB InBev heeft in 2014 meer bier verkocht in België. Dat was te danken aan het WK voetbal, want structureel blijft de tendens immers dalend.

AB InBev verkocht 4,5 miljoen hectoliter in 2014

Weekblad Trends kon interne documenten met voorlopige cijfers van de brouwer inkijken, en die lieten in 2014 een globale stijging van de verkoop met enkele duizenden hectoliters zien. Het globale volume tikte af op 4,5 miljoen hectoliter. Jupiler, Leffe en Stella Artois wogen daarbij het zwaarst door.

 

De stijging werd grotendeels bepaald door het succesvolle WK voor de Rode Duivels: de piek van het verbruik situeerde zich in juni en eens de Duivels waren uitgeschakeld, viel de verkoop terug. Daar bovenop kwam nog eens het matige weer in juli en augustus. Nog altijd volgens Trends lag de verkoop die maand zelfs 15% onder het niveau van dezelfde maand van 2013.

 

Structureel blijft markt zwak

Structureel blijft de markt ook tegenzitten: de Belgische bierverkoop van AB InBev daalde van 5,6 miljoen hectoliter in 2000 naar 4,5 miljoen hectoliter in 2014. Alleen in 2003, 2011 en 2014 viel een stijging te noteren, de andere jaren werden rode cijfers opgetekend.

 

AB InBev gaf vorige week een daling van het verbruik als reden aan om de prijzen te verhogen en zo de omzet op peil te houden. Die inkomsten zijn nodig, aldus het bedrijf, om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top