WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

Brouwerijgigant AB InBev heeft in 2014 meer bier verkocht in België. Dat was te danken aan het WK voetbal, want structureel blijft de tendens immers dalend.

AB InBev verkocht 4,5 miljoen hectoliter in 2014

Weekblad Trends kon interne documenten met voorlopige cijfers van de brouwer inkijken, en die lieten in 2014 een globale stijging van de verkoop met enkele duizenden hectoliters zien. Het globale volume tikte af op 4,5 miljoen hectoliter. Jupiler, Leffe en Stella Artois wogen daarbij het zwaarst door.

 

De stijging werd grotendeels bepaald door het succesvolle WK voor de Rode Duivels: de piek van het verbruik situeerde zich in juni en eens de Duivels waren uitgeschakeld, viel de verkoop terug. Daar bovenop kwam nog eens het matige weer in juli en augustus. Nog altijd volgens Trends lag de verkoop die maand zelfs 15% onder het niveau van dezelfde maand van 2013.

 

Structureel blijft markt zwak

Structureel blijft de markt ook tegenzitten: de Belgische bierverkoop van AB InBev daalde van 5,6 miljoen hectoliter in 2000 naar 4,5 miljoen hectoliter in 2014. Alleen in 2003, 2011 en 2014 viel een stijging te noteren, de andere jaren werden rode cijfers opgetekend.

 

AB InBev gaf vorige week een daling van het verbruik als reden aan om de prijzen te verhogen en zo de omzet op peil te houden. Die inkomsten zijn nodig, aldus het bedrijf, om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top