WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

WK Voetbal maakt 2014 goed voor AB InBev België

Brouwerijgigant AB InBev heeft in 2014 meer bier verkocht in België. Dat was te danken aan het WK voetbal, want structureel blijft de tendens immers dalend.

AB InBev verkocht 4,5 miljoen hectoliter in 2014

Weekblad Trends kon interne documenten met voorlopige cijfers van de brouwer inkijken, en die lieten in 2014 een globale stijging van de verkoop met enkele duizenden hectoliters zien. Het globale volume tikte af op 4,5 miljoen hectoliter. Jupiler, Leffe en Stella Artois wogen daarbij het zwaarst door.

 

De stijging werd grotendeels bepaald door het succesvolle WK voor de Rode Duivels: de piek van het verbruik situeerde zich in juni en eens de Duivels waren uitgeschakeld, viel de verkoop terug. Daar bovenop kwam nog eens het matige weer in juli en augustus. Nog altijd volgens Trends lag de verkoop die maand zelfs 15% onder het niveau van dezelfde maand van 2013.

 

Structureel blijft markt zwak

Structureel blijft de markt ook tegenzitten: de Belgische bierverkoop van AB InBev daalde van 5,6 miljoen hectoliter in 2000 naar 4,5 miljoen hectoliter in 2014. Alleen in 2003, 2011 en 2014 viel een stijging te noteren, de andere jaren werden rode cijfers opgetekend.

 

AB InBev gaf vorige week een daling van het verbruik als reden aan om de prijzen te verhogen en zo de omzet op peil te houden. Die inkomsten zijn nodig, aldus het bedrijf, om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top