Wolf geeft nu ook Brussel zijn foodmarket

Wolf geeft nu ook Brussel zijn foodmarket

Zaterdag opent de Brusselse foodmarket Wolf zijn deuren voor het grote publiek. Het concept op de Wolvengracht richt zich op een mix van eten en kopen, en bestaat uit zeventien restaurants, een biomarkt en een microbrouwerij.

 

Alle soorten gerechten

De plannen voor een grote overdekte voedselmarkt werden iets meer dan een jaar geleden aangekondigd. In de lokettenzaal van de voormalige ASLK-hoofdzetel op de Wolvengracht zijn een hele reeks uiteenlopende restaurants ondergebracht, met onder andere Knees to Chin (Vietnamese wraps), Dierendonck (vlees), Gaufres & Waffles (Brusselse wafels) en La Piola (pizza en pasta). Verder is er onder meer een patissier, een chocolatier, een microbrouwerij en een biomarkt. Eten en drinken kan aan de gemeenschappelijke tafels rond een centrale bar, met plaats voor zo’n 800 mensen.

 

Wolf is een initiatief van Thierry Goor, de familie Haelterman (drankenhandelaar HLS) en cateringgroep Choux de Bruxelles. "We willen van Wolf een echte bestemming maken", zegt Sebastiaan Van de Voorde van HLS aan Het Laatste Nieuws. Hij geeft als voorbeeld de Time Out Market in Lissabon, die miljoenen bezoekers per jaar trekt. "Mensen maken een omweg om er naar toe te gaan. Dat willen we ook bereiken, ook al omdat we hier wat aan de rand van het hypercentrum zitten. We mikken zowel op mensen die hier werken, toeristen, als de Brusselaars zelf."

 

Eten & kopen

Voor de handelaars en restaurateurs zijn er ook grote voordelen aan het concept, vooral door het delen van een aantal kosten. "Er is een gemeenschappelijke afwas, ze moeten geen personeel inzetten om de tafels te bedienen en ze kunnen de marketing delen. Zowel voor hen als voor de bezoekers moet het een echte ervaring worden. De klanten kunnen immers rekenen op een zeer breed aanbod van kwaliteitsvoedsel. Het moet een win-win worden voor iedereen."

 

In Antwerpen en Gent verging het vergelijkbare voedselmarkten minder goed: zowel de Gentse Holy Food Market als de Antwerpse Mercado moesten na minder dan twee jaar de deuren alweer sluiten. Toch zijn er een belangrijke verschillen met Wolf, beklemtoont Van de Voorde in De Standaard. "Er moet nog een belangrijk deel opengaan: onze biomarkt voor voeding, die ook tot passage moet leiden buiten de uren waarop er gegeten wordt. Onder meer uit Gent hebben we geleerd dat je het met eetstands alleen niet redt." In het gebouwencomplex zijn er ook 245 appartementen, 135 studentenkoten én kantoren. Die zullen ook klanten opleveren, stelt Van de Voorde nog.