Woord van de week: integratiebonus

Woord van de week: integratiebonus

Het foodnieuws bood deze week alweer een boeiend schouwspel met Ahold Delhaize in de rol van schorpioen, en de fabrikanten als kwakende kikkers. Hoezo? Leest u vooral verder. 

 

Van en naar Frankrijk

Afgelopen week zagen we onder andere sterke resultaten voor Henkel, een afscheidnemende CEO bij Palm en werkelijk voorbeeldig gedrag bij Colruyt Group, dat nu al 82% van z’n afval recycleert. Wie doet beter? 


Ook vernamen we dat Belgische shoppers toch niet zo tevreden zijn over het aanbod van hun supermarkt: ze snellen immers massaal de grens over om te gaan shoppen bij de Franse concurrentie, wegens lagere prijzen. Wel 100 miljoen euro omzet zou op deze manier wegvloeien. En dan te bedenken dat die omzet hoofdzakelijk naar één winkel gaat, in het nochtans onooglijke plaatsje Roncq. De Fransen zien de mogelijkheden en gaan er nu nog een groot winkelpark naast bouwen, om nog meer Belgische shoppers het geld uit de zakken te slaan. 

 

Gezonde taksen

Eén van de redenen voor de prijsverschillen met Frankrijk is een opeenstapeling van taksen op voeding in ons land, volgens de voedingsindustrie. Nochtans kennen ze ook in Frankrijk een frisdranktaks. Blijkt nu dat gezondheidstaksen wel werken, maar daarom nog niet meteen de volksgezondheid verbeteren


Biosupermarkt Färm in Brussel denkt wél aan onze gezondheid en opende een gezond restaurant. Of de mensen van het premium-burgerrestaurant Be Burger aan onze gezondheid denken, weten we niet, maar ze koesteren wel grootse plannen: 40 vestigingen tegen 2020. Een flinke investering, die overigens grotendeels gefinancierd wordt met geld uit… Frankrijk. Zo wordt het evenwicht toch enigszins hersteld, niet? 

 

Terugwerkende kracht

Albert Heijn kondigde aan dat het meer gaat inzetten op gemak en z’n online marktaandeel nog wil versterken. Dat bleek niet naar de zin van de Nederlandse franchisenemers van AH, die vinden dat ze zo een stuk omzet kwijtspelen waar ze recht op hebben. Er dreigt een rechtszaak


Vooral vernamen we deze week iets meer over de gesprekken die Ahold Delhaize in Breda voert met z’n grote A-merkleveranciers. Nu ja, gesprekken: volgens de (anonieme) tipgevers ging het eerder om een soort regeringsmededeling. De fusiepartners wensen een integratiebonus te ontvangen en nieuwe inkoopcondities op te leggen, met terugwerkende kracht. 


Een boodschap die werd voorafgegaan door een webcast met in de hoofdrollen Wouter Kolk en Denis Knoops. Wij hebben die niet te zien gekregen, maar we kunnen ons wel voorstellen dat het ging over eensgezind samenwerken, gezamenlijk groeien, kansen grijpen, in partnerschap de consument beter bedienen…  U kent dat. 


De schorpioen en de kikker 

En dan komt alsnog het mes op tafel? Ach, die onderhandelingen tussen retailers en fabrikanten doen denken aan de fabel van de schorpioen en de kikker. Kent u die nog? De schorpioen vraagt aan de kikker of hij mee mag op zijn rug naar de overkant van de rivier. “Nee”, zegt de kikker. “Je gaat me doodsteken.”  De schorpioen pleit: “Dat doe ik niet, want als ik steek, dan verdrink ik samen met jou.” De kikker geeft toe en neemt de schorpioen mee op zijn rug. Maar halverwege de rivier steekt de schorpioen toch. “Waarom?” vraagt de stervende kikker. Waarop de schorpioen, net voor hij verdrinkt: “Tja, dat is nu eenmaal mijn aard. Ik ben een schorpioen, het is sterker dan mezelf…”


Waarmee we niks willen zeggen, uiteraard. Toch een prettig lang weekend gewenst. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top