Wordt Heineken baas van 4500 Britse pubs? | RetailDetail

Wordt Heineken baas van 4500 Britse pubs?

Wordt Heineken baas van 4500 Britse pubs?

Heineken overweegt een bod op Punch Taverns, de eigenaar van ongeveer 3.300 pubs in het Verenigd Koninkrijk en daarmee Brits marktleider. De Nederlanders hebben zelf al 1.100 pubs in handen over het Kanaal.

Brancheverenigingen ongerust

Een overname van Punch Taverns zou Heineken dan ook een stevige greep op de markt geven: een aantal brancheverenigingen hebben dan ook al hun zorgen geuit over een mogelijke overname door Heineken. Volgens hen wordt de macht van Heineken dan immers te groot, wat kan leiden tot een minder breed aanbod voor de consument.

 

Het is echter nog niet zeker of Heineken met de pubs aan de haal gaat: om te beginnen moet het nog een formeel bod uitbrengen en daarnaast krijgt het de concurrentie van investeringsvehikel Emerald van Alan McIntosh, die Punch Taverns in 1997 mee oprichtte en tot 2002 bij het bedrijf aan de slag was als CFO.

 

Punch Taverns voert momenteel gesprekken met beide partijen, die nog tot 11 januari hebben om een officieel bod uit te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.