Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië | RetailDetail

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië
Foto: Shutterstock

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

 

Sterk imago van west tot oost

De enorme populariteit van zalm heeft zijn gevolgen op de prijs: de prijs van Noorse zalm is volgens het Noorse instituut voor de statistiek sinds 2013 gestegen van 25 kronen per kilo naar 76 kronen dit jaar. Zeker in de groeilanden, zoals in China en in Brazilië, is er een snelgroeiende vraag naar vis, maar ook in het Westen profiteert zalm van een sterk imago als toegankelijke en gezonde vissoort.

 

Producenten kunnen de vraag zelfs niet meer volgen, zegt Yoke Vandepitte van invoerder Pittman Seafoods in De Standaard. Door steeds strengere reglementatie is de mogelijkheid tot productiegroei immers beperkt: “Recente projecties gaan uit van maximaal 6,7 procent extra voor de volgende twaalf maanden. Vergeet ook niet dat het hele kweekproces van een zalm drie jaar aansleept: het duurt dus wel even alvorens extra licenties zich vertalen in een hoger marktaanbod.”

 

Ziektes en parasieten

In 2016 hadden kwekers bovendien te kampen met plagen van parasieten en ziektes: in Noorwegen, 's werelds grootste zalmproducent, waren er probleem met zeeluis en in Zuid-Amerika – waar Chili de mondiale nummer twee is voor zalm – hadden ze last van giftige rode algen. De productie kreeg daardoor flinke klappen.

 

Niettemin zullen ook andere vissoorten in de komende jaren naar verwachting duurder worden, vooral door de stijgendse vraag vanuit Azië. Zeker kreeft en krab winnen er aan populariteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.