Is zeewier het voedsel van de toekomst? | RetailDetail

Is zeewier het voedsel van de toekomst?

Is zeewier het voedsel van de toekomst?
Foto SeaConomy

Volgens het consortium SeaConomy kan zeewier een grote rol spelen in de lokale voedselvoorziening en verduurzaming van de voedselketen. Eén van de partners in het ambitieuze innovatieproject is Colruyt Group.

 

Lokale soorten

De Noordzee is uitermate geschikt voor de teelt van diverse soorten zeewier met een economisch potentieel, blijkt uit een onderzoek naar de economische haalbaarheid van het potentiële ‘supervoedsel’. Het gaat dan onder andere om Atlantische wakame, suikerwier, blaaswier, zee-eik, zee-sla, dulse, nori en Iers mos. Er moet een ambitieus innovatieproject opgezet worden om het gebruik van zeewieren op grote schaal als grondstof van de toekomst mogelijk te maken, vinden de initiatiefnemers..

 

Hoewel er wereldwijd 25 miljoen ton zeewieren worden geproduceerd, staat de zeewiersector in Europa nog in zijn kinderschoenen. In Vlaanderen neemt de interesse sterk toe bij kandidaat-afnemers en is het eerste proefproject rond lokale kweek een feit. Daarom is het volgens SeaConomy zinvol om ook hier een zeewiersector uit te bouwen door lokale zeewiersoorten te kweken en op de markt te brengen. Op korte termijn (2025) kunnen lokale zeewieren gekweekt worden in het Belgische deel van de Noordzee, om als additief te gebruiken in voedingsproducten en voeders. De lokale vraag vanuit de voedings- en voedersector kan volledig gedekt worden door kweek in Belgische wateren.

 

De partners in het SeaConomy-project zijn Sioen Industries, POM West-Vlaanderen, Lambers-Seghers, Colruyt Group, en Pures. Ze vertegenwoordigen samen de verschillende schakels van de zeewierketen, van kweek tot consumptie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.