Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen | RetailDetail

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Terugverdieneffect? 

"In onze sector ken ik nog geen model met een terugverdieneffect, maar we moeten opletten dat we de boot niet missen," waarschuwt Christophe De Laet van Alvo Superpost. "Veel zal afhangen van hoe de centrales er in de toekomst mee zullen omgaan. Welke marges zullen we nog kunnen genereren, als de centrales de logistiek van het verhaal gaan verzorgen? Zelf orderpickings organiseren in de supermarkt, die we zelf hebben aangevuld, zie ik namelijk niet als een efficiënte manier van werken."

 

Luc Bormans van de AD Delhaize in het Naamse Salzinnes weet dat de centrales ermee bezig zijn en dingen uittesten. "Dat is zeker zinvol," zegt hij, "al lijkt e-commerce toekomstgericht een moeilijk businessmodel. Alle verkoop verloopt nu via de winkelvloer. Zal e-commerce daarnaast aanslaan? Wordt het misschien simpelweg een ander beroep? Er is ook de link met de mobiliteitsproblematiek: centrumstad, periferie of platteland zullen heel verschillende antwoorden geven op het aanbod van e-commerce. Afwachten dus tot er meer duidelijkheid komt over wat e-commerce voor voeding kan en zal inhouden."

 

"We werken volop aan een concept," verklapt Kris Borloo. "We willen zeker geen copy-paste en niet elke collega zit te springen om erin mee te gaan. Alles hangt af van ligging, publiek, grootte van de zaak... Wij hàdden ooit een vorm van e-commerce – bestelling doorbellen en levering thuis – maar zijn er uit noodzaak mee gestopt, omdat we het bovenop het dagelijkse werk niet meer konden bolwerken. Bij een moderne e-commerce zal het net zo gaan. Iedereen moet afwegen of het extra werk in zijn organisatie mogelijk is. Wil de e-klant de meerkost die ertegenover staat, ook betalen?"

 

Steentje bijdragen

Carrefour Express test volop het platform Bringr van Bpost, dat via vraag en aanbod werkt, vernemen we bij Marieke Vermeire van de vestiging Luikersteenweg in Hasselt. "De winkel plaatst een vraag om levering online en particulieren kunnen zich opgeven als chauffeur die de levering voor ons wil uitvoeren, waarvoor zij vergoed worden. Voorlopig beperkt de test zich tot Antwerpen, Gent en Brussel; wij kunnen er dus nog geen gebruik van maken. Vooral stadswinkels zonder parking kunnen er baat bij hebben."

 

Een Express-winkel kan wel zijn steentje bijdragen met de Simply You Box, denkt Vermeire. "De klant kan online een maaltijdbox samenstellen. Hij krijgt de keuze uit negen recepten, samengesteld uit verse en kwalitatieve ingrediënten; per box kan hij drie recepten uitkiezen. De klant kiest een leverdag, uur en plaats, en kan de box afhalen in de winkel van zijn keuze, dus ook bij een deel van de Express-winkels, zoals de onze."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.