Zelfstandige supers groeien, discount stagneert

Zelfstandige supers groeien, discount stagneert

Ondanks grote expansieplannen bij heel wat supermarktketens blijft het netto aantal winkels in ons land gestaag dalen. Zelfstandige franchisesupermarkten weten hun marktaandeel wel te verhogen. 

Buurtwinkels sluiten

7.161 voedingswinkels telde onderzoeksbureau Nielsen in 2015: dat zijn er 42 minder dan het jaar voordien. Het aantal winkels is in ons land al decennia aan een daling bezig, als gevolg van schaalvergroting, professionalisering en intense concurrentie. Om u een idee te geven: in 1990 waren er nog 13.800, in 2.000 waren er 9.900. 

 

De grootste daling situeert zich uiteraard bij de kleinere buurtwinkels (het zogenaamde F3-segment), die vaak niet op kunnen tegen de concurrentie van georganiseerde franchiseformules. De grootste stijging zien we bij de zelfstandige supermarkten, de winkels van het type AD Delhaize, Spar of Carrefour market: in 2015 kwamen er 24 bij, zodat het totaal op 1.344 winkels kwam. Het aantal harddiscountwinkels stagneert al enkele jaren (735 winkels in 2015), al heeft Lidl dit jaar wel ambitieuze expansieplannen bekendgemaakt. 

 

Grote F1-supermarktfilialen hadden in 2015 een marktaandeel van 49,9%. De zelfstandige F2-franchisesupermarkten groeiden naar 29,6% aandeel, harddiscount had 15,7% in handen (een lichte daling) en de kleinere buurtwinkels zakten verder weg naar 4,7%.

 

Huismerken blijven groeien

Als het aantal winkels daalt, is het niet onlogisch dat de gemiddelde omzet per winkel stijgt. Een doorsnee supermarkt realiseerde in 2015 een omzet van 3.579.000 euro. Er zijn uiteraard grote verschillen: een F1-supermarkt draait 21.137.000 euro, terwijl een kleine buurtwinkel gemiddeld slechts 270.000 euro haalt. Enkel buurtwinkels met specifieke troeven, zoals ruime openingsuren en zondagsopening, kunnen overleven volgens Nielsen. 

 

Het onderzoeksbureau mat ook het aandeel van huismerkproducten in de Belgische foodretail: dat bedroeg meer dan 35,5% in 2015, drie keer meer dan in 1985. In vers komt wel twee derden van de omzet uit huismerken en ook in de categorieën bakkerij en toast en diepvries bedraagt het marktaandeel meer dan 50%. In alcoholische dranken daarentegen halen huismerken geen 10%.   

 

Marktaandeel per winkeltype

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top